שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים קו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף קו

(קו. 8+ – קז. 9+)

א. המקור לקידוש בלילה וביום

למסקנת הגמרא –

"זכור את יום השבת לקדשו" – זוכרהו על היין בכניסתו ("נזכירה דודיך מיין" (תוס')).

"זכור את יום" – גם ביום.

            (לגבי היום, זה ודאי דרבנן, לגבי הלילה להרבה ראשונים היין הוא דרבנן וזה רק אסכמתא).

 

(קו. באמצע)

ב. נוסח הקידוש ביום

רב יהודה – בורא פרי הגפן, ללא ברכת הקידוש

            (כיון שמברך לפני הסעודה, שזה יוצא דופן, ניכר שזה לכבוד שבת).

רב אשי התבלט מה המנהג במחוזא, כשאמרו לו לברך "קידושא רבא",

            האם רק בפה"ג או גם ברכת הקידוש ("רבא"),
ולכן השתהה אחרי הברכה לראות אם מתחילים לשתות.

 

(קו. 9-)

ג. מי שלא הבדיל במוצ"ש

(אתמול ראינו שמי שלא קידש בלילה מקדש ביום (רנבי"צ, ובהמשך (קז.) גם רבא. הם קישרו את זה ליכולת להשלים הבדלה)

בני ר' חייא לפי ר' זירא (ורבא קז.) – מבדיל עד יום שלישי (לפני ליל רביעי),

כי רק ימים אלו נחשבים "אחר השבת" שהיתה (כמו שאמר רב אסי לגבי גיטין).

אמימר – רבא (קז. למעלה) – רק ביום ראשון.

ואומר רק בפה"ג וברכת ההבדלה,

            ר' יעקב ב"א – לא אומר נר (כיון שנברא במוצ"ש),

                ולא אומר בשמים (ראשונים, כיון שכבר נפרד מהנשמה היתירה).

 

(קו. 1-)

ד. קידוש אחרי נטילת ידיים

מחלוקת בדעת רב –

            רב ברונא – אסור (זה הסח הדעת),

            רב יצחק בר שמואל בר מרתא – מותר

                                שהרי ראה את רב נוטל ידיו ומקדש על חלה, ומכאן שברכת הקידוש אינה הפסק.
מכאן אגב שניתן לקדש גם על חלה (בלילה) (וכך נוהגים היקים).

 

ה. טעם לפני – האם מקדש / מבדיל?

כאמור אתמול, אסור לאכול לפני קידוש והבדלה. מה הדין אם בכל זאת אכל, האם דוחה למחר?

לגבי קידוש –

            לא מקדש – רב הונא-רב, רב יוסף – שמואל,

            מקדש – רבה-ר"נ-שמואל, ורבא להלכה.

לגבי הבדלה –

לא מבדיל – רב אסי, רב יוסף-שמואל,
מבדיל – הברייתא מאתמול (קה:), רבה-ר"נ-שמואל, ר' ירמיה בר אבא (כרבו – רב), רבא להלכה.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.