שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – פסחים קא

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי פסחים דף קא

(ק: 3- עד קב. 5-)

חלק א – האם צריך קידוש במקום סעודה

רב – לא צריך
שמואל – צריך.

הערות:

  1. למה עשו גם בבי"כ וגם בבית?
    לרב
    – עושה שוב בבית בשביל בני הבית.
    לשמואל – עושה בבי"כ בשביל אורחים שאוכלים שם.
  2. לשמואל – אפילו מהגג לבית לא יצא (כמו שסיפר על שמואל רב ענן בר תחליפא ששמואל ירד מהגג וקידש שוב).
  3. פוסקים כשמואל שצריך (קא. שליש עליון)

רב הונא –

שמסופר שכשנאלץ לעבור מקום אחרי הקידוש כי נכבה הנר, קידש שוב.

רבה –

כפי שסיפר אביי שרבה היה אומר להם לאכול משהו אחרי הקידוש אצלו, שמא במקום מלונם לא יוכלו לאכול וממילא לא יוכלו לקדש שוב.

קשה – הרי אביי אמר שרבה פוסק תמיד כרב? (מלבד שלושה דברים)

תשובה – רק החמיר כרב, אך כאן רב הוא המקל.

 

(קא. 3-)

חלק ב – שינוי מקום בסעודה

קידש בבית כנסת, ברך על היין, והלך לביתו (שינוי מקום), האם צריך לברך שוב?

א. באמוראים –

ר' יוחנן (קא. 3-) – לא צריך ברכה נוספת (="יצא").

רב ושמואל (ק: 3-) – צריך (="לא יצא" בברכת היין)

בבורא נפשות (ויין לרוה"ר) – ודאי שצריך,

כי יכול לברך ברכה אחרונה במקום החדש, ממילא כשעוקר, אין לו סיבה לחזור למקום הראשון, ולכן זה הסחת דעת.

במזונות ולחם – (קא: שליש)

רב ששת – גם בזה צריך.

רב חסדאלא צריך,

כיון שממילא חייב לחזור למקומו הראשון לברכה אחרונה, אז עקירת המקום אינה הסחת דעת.

 

ב. בברייתות –

[מקרא לטבלה: תכלת – מסתדר מצוין, ירוק – מסתדר על ידי תירוץ, ורוד – לא מסתדר].

 ברייתא א (קא: 1+)
שינוי מקום – צריך לברך.
ברייתא ב (קא: באמצע)
חבורה שעקרה לקראת חתן,צריכים לברך שוב(אא"כ השאירו שם מישהו).
ברייתא ג (קב. 1+)
חבורה שעקרה לבית הכנסת –
חכמיםלא צריכים לברך שוב,
ר"יצריכים
(אא"כ השאירו מישהו).
ברייתא ד (קב. 7-)
חברים שעקרו
לא צריכים לברך. 
  מדובר בלחם ומזונות כי כתוב ש"עקרו"
רב ששת – תמיד צריךמסתדרמסתדרלכאורה רק לר"ילא מסתדר
רב חסדא
בבר"נ וביין – צריך
במזונות ולחם- לא צריך
מסתדר –
יעמיד ביין ובורא נפשות.
קשה,
עונה רנבי"צ – הברייתא כר"י בברייתא ג,
ואילו רב חסדא כחמכים
רב חסדא כחכמיםבדיוק כמו רב חסדא!
רי"ח – תמיד לא צריךלא מסתדרלא מסתדראפשר לתרץ שהוא כחכמים, ולומר שבאמת לחכמים גם ביין ובר"נ לא צריך ולא רק בלחם, ודיברו על לחם כדי להשמיע כוחו של ר"י שאפילו בזה צריך.לא מסתדר

 

 

ג. מה נחשב שינוי מקום (קא: 3-)

רב חסדא-רב הונא – רק מבית לבית, אבל ממקום למקום בתוך הבית – לא.
(לרוה"ר גם מחדר לחדר כן, ורק מפינה לפינה בחדר – לא צריך).
רב אידי בר אבין – כך אכן בברייתא (ורב הונא לא שמע ברייתא זו).

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.