שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נדרים דף יא

להקדשות ליחצו כאן

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נדרים דף יא

(י: במשנה – יא: שליש תחתון)

משנה – הדברים הבאים נחשבים נדר:

  • הזכיר דבר מותר בלשון שלילה – לַחולין (לא חולין), לא כשר, לא דכי, לא טהור.
  • הזכיר איסור שחל על קרבן – טמא, נותר, פיגול.
  • הזכיר דבר שהוא עצמו לא במשמעות של איסור, אם הוסיף כ – זה אוסר:
    כאימרא (כמו שה לקרבן), כעצים (כמו עצים על המזבח), כירושלים (כמו קרבנות שקרבים בירושלים) וכו'.

(זו שיטת ר"י (וגם אם מזכיר קרבן צריך כ – כקרבן
לפי ר"מ (יג.) גם אם לא אמר כ – אסור).

גמרא

א. כמי המשנה –

הקדמה:
במשנה עולים שני נושאים בהם נחלקו ר"מ ור"י:

  1. האם מכלל לאו אתה שומע הן?
    למשל, כשאמר "לא חולין" –
    לר"י מכלל לאו אתה שומע הן – ולכן הכוונה: לא חולין אלא קרבן, ואסור.
    לר"מ – לא אומרים מכלל לאו אתה שומע הן – ולכן לא חולין זה לא "אלא כקרבן", ומותר.
  2. האם צריך "כ" –
    לר"י – צריך כ – "כקרבן", "כירושלים"
    לר"מ – לא צריך כ.
  3. A. כמי המשנה?

ברישא – "לחולין" (=לא חולין) אסור – כר"י,
בסיפא – פתאום מוזכר ר"י שצריך כ, משמע שהרישא לא ר"י.

תשובה – כל המשנה ר"י, וכוונת הסיפא היא "שר"י אומר" שצריך כ.

(יא. 4-)

  1. B. והרי יש ברייתא שר"י אומר ש"כירושלים" לא אסור?
    כי אולי התכוון לעצים ולאבנים, ולא לקרבנות.
    תשובה – תרי תנאי אליבא דר"י.

 

(יא: 1+)

ב. תניא – במי הברייתא –

רישא – "חולין שאוכל לך", "חולין שלא אוכל לך" – מותר.

גמרא – זה תלוי במח' ר"מ ור"י לגבי "מכלל לאו", והברייתא כר"מ:

לפי ר"י – צריך לאסור

"חולין שלא אוכל לך" – מה שנאי לא אוכל ממך הוא חולין,
משמע מה שאני כן אוכל – הוא לא חוליו, ואסור!

לפי ר"מ אכן מותר – כי לא אומרים מכלל לאו אתה שומע הן.

וכאילו אמר – מה שלא אוכל הוא חולין, וגם מה שאוכל הוא חולין. הכל חולין.

 

סיפא – "לחולין לא אוכל לך – מותר".

לכאורה זה מובן גם לפי ר"י (שאומרים מכלל לאו הן),
כי "לחולין" זה כמו "לא חולין", וכאילו אמר –
מה שאני "לא אוכל" לך הוא "לא חולין" (אלא קרבן), אבל מה שאני אוכל הוא חולין.

אבל יש בכ"ז בעיה – במשנה לקמן (יג.) כתוב:

"לקרבן לא אוכל לך – ר"מ אוסר".
ולמה אוסר ? הרי זה מובן רק לר"י (לקרבן = לא קרבן) –
מה שאני לא אוכל  – הוא לא קרבן, משמע שמה שאני כן אוכל – קרבן, ואסור.

אלא הסביר שם ר' אבא – שלר"מ מפרשים את דבריו כך:
"לקרבן" זה לא "לא קרבן" אלא "לְקרבן", וכך אמר:
"לְקרבן יהא, ולפיכך לא אוכל לך". (כלומר ש"לא אוכל לך לא מתייחס לאוכל עליו הוא מדבר (האוכל שאינו אוכל) אלא הוא חלק מהדין – "לפיכך לא אוכל לך").

ואם כן גם בברייתא – "לחולין לא אוכל לך" צריך לפרש –
"לא חולין, ולפיכך לא אוכל לך". אז למה מותר?
(וזה לא נחשב "מכלל לאו" כי אמר בפירוש שלא יאכל).

תשובות:

  1. התנא של הברייתא
    סובר כר"מ לגבי מכלל לאו לא אומרים הן – ולכן התיר ברישא
    אך לא סובר כר"מ לגבי פיצול המשפט (עם "לפיכך") ולכן בסיפא גם מתיר.
  2. רב אשי – בברייתא נפרש את "לחולין" לא כ"לא חולין" אלא "לְחולין",
    ויוצא שאמר – "לחולין, שלא אוכל לך" – מה שאני לא אוכל הוא חולין.
    ולא מדייקים שמה שכן אוכל הוא לא חולין, כי אין לר"מ מכלל לאו", ולכן מותר.

אבל באמת אם היה אומר "לַחולין" – היינו מפרשים כמו המשנה שם:
"לא חולין, ולפיכך לא אוכל לך", והיה אסור.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.