שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – נזיר דף כ

להקדשת שיעור ליחצו כאן

והסרטון המשולב

(הדף יומי בתרשים + קריאה בגמרא עצמה)

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

סיכום הדף היומי נזיר דף כ

(יט: במשנה – כ: סוף הפרק)

חלק א – נזר בטומאת חו"ל

מדרבנן נחשב כטמא שנזר – וצריך לעשות את הנזירות שוב בארץ

א. אם זו נזירות ארוכה –

ב"ש – משלים רק 30,
ב"ה – משלים הכל.

הסבר המחלוקת –

  1. המחלוקת בטומאת ארץ העמים –
    חלוקת עד כמה החמירו בטומאת חו"ל –

ב"ש – רק על גושה (האדמה),
ב"ה – גם על אווירה (שזו טומאה שאין לה תקדים)

  1. המחלוקת בנזירות –
    לפי כולם רק גזרו על גושה,
    והמחלוקת פשוט עד כמה קנסו – האם הכל או רק 30.

 

(כ. 4+)

ב. (מהמשנה) מעשה בהילני המלכה

נדרה 7 שנים בחו"ל, ואז באה לארץ –

ת"ק – ב"ה הורו לה לעשות עוד 7 שנים (לשיטתם), ובסופם נטמאה וסתרה ועשה עוד 7,
סה"כ 21 שנים!

ר"י – עשתה רק 14.

  1. כב"ש – כלומר שהגיעה לארץ עשתה רק 30 יום כב"ש, ובסופם נטמאה וסתרה את ה7 שנים, סה"כ עשתה 14 שנה + 30 יום.

דחיות

  1. יוצא שבאמת עשתה יותר מ14 שנה.
  2. יש ברייתא שר"י סובר כר"א, שאם נטמאה ביום האחרון סותרת רק 30, ממילא אם מדובר שנטמאה אמורה לעשות סה"כ רק 7 שנים + 30 יום  + 30 יום.
  3. כב"ה – ועשתה 7 + 7, ומדובר שלא נטמאה בסוף.

 

(כ. באמצע)

חלק ב – משנה: עדים שמכחישים זה את זה

הקדמה: אם באים עדים וטוענים שהוא קיבל נזירות והוא מכחיש (תוס' 1), מקבלים את העדים וחייב בנזירות.

א. אם העדים מכחישים זה את זה האם קיבל 2 או 5 נזירויות –

           ב"ש – נחלקה העדות,
           ב"ה – העדות כשרה (כי יש חמש כולל בתוכו שתיים, אז לגבי השתיים אין הכחשה).

ב. במה מדובר?
יש שני מצבי הכחשה:
שתי כיתי עדים – יותר מסתבר להכשיר העדות (כי כל כת היא עדות שלימה, והשאלה רק אם לפסול אותו כי יש כת אחרת שמכחישה אותה).

שני עדים של אותה כת – יותר מסתבר לפסול (כי כאן השאלה האם בכלל יש כאן עדות)

 

הדעות:

ת"ק (משנתנו) –

בשתי כיתי עדים – מחלוקת (ב"ש – נחלקה העדות, ב"ה – העדות כשרה).
אבל בכת אחת – לפי כולם נחלקה העדות.

רי"ש בן רי"ח ב"ב –

           בשתי כיתי עדים – לפי כולם העדות כשרה.
בכת אחת  – המחלוקת (ב"ש – נחלקה העדות, ב"ה – העדות כשרה)

 

ג. רב – ב"מונה" גם לב"ה נחלקה העדות
(תוס' – במקרה של כת אחת, ששם הם מכשירים, אם מונה אז העדות פסולה).

           אך דוחה רב חמא – למה?
הרי לא מדובר שאחד אמר "2 ולא 5" והשני "5 ולא 2", כי אז פשיטא שפסול,
אלא מדובר שאחד אמר "1,2", והשני "3,4,5" – למה ברור לך שזו הכחשה?
פשוט השני אומר לעצמו למה שאומר את מה שהראשון כבר אמר?

ואכן במערבא אמרו שגם במונה – העדות כשרה.

 

הדרן עלך מי שאמר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.