שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – כתובות דף מא

לעילוי נשמת אביו של אחד הלומדים,
שלום יוסף בן משה גולדמן ע"ה
שנלב"ע ביום י"ח מנחם אב ה'תשנ"א
להקדשות ליחצו כאן

 

סרטון דף יומילהורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת כתובות לחץ כאן

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

סיכום הדף היומי דף מא

(מא. במשנה עד מא: סוף פרק שלישי "אלו נערות")

חלק א – מודה בקנס פטור, מודה בממון חייב

דוגמאות:

  1. מודה באונס ופיתוי – משלם בושת ופגם ופטור מהקנס של 50.
  2. מודה שגנב – משלם קרן ופטור מכפל וארבעה וחמישה.
  3. מודה ששורו הזיק – אם הזיק שור או הרג אדם משלם זנק וכופר, אם הרג עבד כנעני פטור מקנס של 30.
  4. "הניזק והמזיק בתשלומין" –

(מא. בתחילת הגמרא)

חלק ב – מודה בפיתוי, האם משלם נזק ובושת

למשנה – כן,

ר"ש – לא, כדי לא לתת שם רע למשפחה (ואפילו אם האבא והבת מעדיפים את הכסף).

חלק ג – פלגא ניזקא ממונא או קנסא?

א. המחלוקת והסברות:

רב פפא – ממון,

            סברא: באמת מן הדין חייב בכל, אלא שהתורה חסה עליו.

רב הונא ברדר"י – קנס.

            סברא – באמת מן הדין פטור בכל, אלא שהתורה חייבה אותו קנס.

ב. ראיות לטובת ממון ודחייתן:

כרב פפא – שהניזק "סופג" על חצי מה"תשלום".

דחיית רב הונא – הכוונה לגבי זה שהניזק סופג את ירידת הערך של הנבלה.

  1. המשנה בב"ק (טז:) לא הזכירה את ההבדל בין תם למועד לגבי מודה בקנס

כלומר כמו רב פפא שזה ממון, ולכן אין הבדל כזה.

דחיית רב הונא – אכן יש הבדל בין תם למועד לגבי מודה,
והמשנה לא הזכירה את כל ההבדלים, כפי שלא הזכירה את ההבדל הבא לפי רבנן:

            שור שהרג אדם:

            מועד – כופר,

            תם – רבנן – פטור, רי"ס הגלילי – חצי כופר.

[יוצא: רב פפא – המשנה שם כרי"ס הג', רב הונא – המשנה שם כרבנן].

  1. משנתנו – כשהביאה דוגמא לשור שהזיק שזה קנס הדגימה מעבד כנעני, ולא מחצי נזק.

דחיית רב הונא – המשנה רצתה לעסוק רק בשור מועד.

  1. משנתנו – זה הכלל: כל שמשלם יותר מהנזק זה קנס.

משמע שפחות זה ממון, כרב פפא.

דחיית רב הונא – גם פחות יכול להיות קנס,
אלא שהמשנה לא כתבה זאת כי יש מקרה אחד שבו פחות זה ממון (צרורות).

להלכה – חצי נסק קנס.

ג. פסק הלכה:

  • כלב שאכל גדי זה משונה ונחשב כמו שור תם.
  • בבבל לא דנים דיני קנסות (אינם סמוכים), ולכן המזיק פטור.
  • שתי אפשרויות לניזק: לתפוס ממון או להביא את המזיק לדון בפני דייני ארץ ישראל.
  • המזיק חייב להיפטר מהכלב, "ולא תשים דמים בביתך".

הדרן עלך אלו נערות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.