שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – עירובין דף עה

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת עירובין ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

סיכום דף יומי עירובין דף עב

(עה. במשנה – עו. סוף פרק הדר)

שתי חצרות זו לפנים מזו

א. רגל האסורה/המותרת במקומה

במשנה ובגמרא יש 3 דעות לגבי מתי החצר החיצונה מותרת. מהמחמיר למקל:

ר"ע – אפילו רגל המותרת במקומה אוסרת שלא במקומה

            לכן גם אם הפנימית עירבה בפני עצמה, החיצונית אסורה.

רבנן במשנה – רגל המותרת במקומה אינה אוסרת, רגל האסורה במקומה אוסרת,

            לכן אם הפנימי עירבה בפני עצמה, אינה אוסרת על החיצונית, אם לא – אוסרת.

רבנן בתראי (ר' דימי-ר' ינאי) – אפילו רגל האסורה במקומה אינה אוסרת שלא במקומה.

            לכן אפילו אם הפנימית לא עירבה בפני עצמה, אינה אוסרת את החיצונית.

[תחילה הגמרא מנסה להכניס את הדעה השלישית בתוך משנתנו, אך לבסוף אומר רבין-ר' ינאי שאכן יש שלוש דעות].

 

ב. שכח אחד מאחת החצרות להשתתף בעירוב

אם העירוב בפנימית + אחד מהחיצונית שכח

הדעות

לרבנן – מותרים,
כי בני הפנימית "סוגרים את הדלת" לחיצונית ומותרים בחצר שלהם, כי "לתקוני שתפתיך ולא לעוותי".

 

לר"ע בברייתא – גם הפנימיים אסורים,

והגמרא מסבירה – אא"כ מבטלים.

לכאורה תלוי במחלוקת

אין ביטול מחצר לחצר – כשמואל

יש ביטול מחצר לחצר – כרי"ח

דחייה

גם כרי"ח (שיש ביטול),
אלא שכאן פשוט לא צריך ביטול,
ואילו בשאר המצבים יעשו ביטול.

גם כשמואל,
לאביי – שמואל אמר שאין ביטול רק בשתי חצרות זו לצד זו.
לרבא – כאן שבני החיצונית אוסרים על הפנימית רק בגלל העירוב, במקרה כזה מודה שמואל שיש ביטול.

 

 

ג. כשיש רק אדם אחד בחצר

(בשתי חצרות אחת לפנים מהשנייה שלא עשו עירוב, לפי שיטת רבנן שרגל המותרת במקומה אינה אוסרת שלא במקומה).

מן הדין אינו אוסר, כי הוא רגל המותרת במקומה,
אבל האם גוזרים כשיש אחד בפנימית וכמה בחיצונית?

            רב אדאגוזרים

                        שמא מי שיראה לא ידע שיש רק אחד בפנים

            שמואללא גוזרים

                        מי שיראה יניח שיש אחד או שיניח שעירבו יחד.

                        ר"א – אך בגוי אחד גוזרים

מי שיראה, אם יניח שיש עוד יהודים, לא ניח שהגוי השכיר את רשותו כי להשכרה יש קול.

ד. בית שער

מי שגר בבית שער (וגם בית רגיל שמשמש כבית שער) אינו שייך לעירוב חצרות.

  1. 1.עשרה בתים זה לפני מזה,
    בית 10 אינו בית שער וחייב,
    בתים 1-8 – בית שער ופטורים,
    בית 9 (שהוא בית שער רק לבית אחד ולא שניים)

שמואל – בית שער, רי"ח – אינו בית שער.

  1. 2.שלושה בתים מחוברים ופתוחים זה לזה בין החצרות,
    יכולים שתי החצרות להחליט יחד מי בית השער ומי הבית האמיתי, כמו למשל לשים את העירוב בבית האמצעי, והבתים החיצוניים ייחשבו כבית שער.
  2. 3.כנ"ל, עם שני בתים,
    אם יש סתירה בין החצרות מי בית השער ומי הבית – אינו עירוב.

[ואינו דומה לסתירה ביחס לביה"ש, כי שם זה ספק דרבנן, ואילו כאן זה סתירה בהגרת הבתים].

 

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

תגובה אחת

  1. RE: הדף היומי – עירובין דף עה
    יישר כח על השיעור הנהדר.
    רק הערות קצרצרות:
    בתחילת השיעור אתם אומרים פעמים אחדות "עירובי תחומין" תחת "עירובי חצרות".

    אין כזו מלה "ממכם" אלא "מכם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.