שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

גמרא דף יומי – ברכות לט

סרטון דף יומי

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(לט. באמצע – לט: שורה אחרונה)

תזכורת מהדף הקודם:

A. מיץ פירות – שהכל,
B. טרימא (כתוש, לא לגמרי) – עץ.

ירקות חתוכים, מרק

א. פרימא – (גרגלידי דלפתא – חתך ראשי לפתות)
גדולים – אדמה,
קטנים – רב הונא: – שהכל (שינוי לרעה), רב יהודה – אדמה (שינוי לטובה – למתק).

ג. מרק ירקות (ללא הירקות)

מיא דסלקא – אדמה,
מי שבת (שמיר, ואותו עצמו לא אוכלים) –
מתלבטים אם זה להעביר זוהמה (שהכל) או למתק (אדמה) –
ומכריעים שאדמה (מברייתא לגבי תרומה שמזכירה שהשבת נותן טעם).

ד. קמח בתבשיל סלק – רב כהנא:

  1. 1. הרבה קמח – מזונות, מעט – שהכל. 
  2. 2. בכל מקרה שהכל – כי הקמח רק לדבק.

ה. פרוסה מול שלימה

(בשתי הסוגיות הבאות נאמרו הרבה פירושים. אנו הולכים בכיוון ששתיהן עוסקות באותו נושא).

A. פת צנומה
יש לפניו פת שלימה וצנומה (חתוכה לפרוסות) –
ר' חייא בר אשי – יכול על הפרוסות,
ר' חייא – על השלימה (דין בברכה – שהברכה תסתיים עם הבציעה, ובחתוכה אין בציעה).

[רבא – גם מסכים לחשיבות הבציעה,
אבל סובר שיברך ואח"כ יבצע (כי כשמברך עם הבציעה, בסיום הברכה זה כבר פרוסה, אז במה זה שונה מברכה על פרוסה).]

B. שלימה ופתיתים (נלמד לפי ר"ת, שברור שבלחם אין חשיבות לגודל)

  • פרוסה (גדולה) – שלימה:

המחלוקת:
רב הונא – הם שווים (ומה שירצה)
רי"ח – דווקא על השלמה

  • חיטים (פרוסה) > שעורים (שלם), גם לפי רי"ח,
    כי חשוב > שלם.
  1. תלייה במחלוקת בתרומה –  מה עדיף – בצל שלם קטן או חצי גדול (אותו גודל, אך עדיף לכהן כי בצל גדול טעים יותר (?)).
    דחייה – שם עקרונית החשוב עדיף (גדול), אלא שהשלם יותר מתקיים.
  2. רנבי"צ – ירא שמיים (מר בריה דרבינא וכן שלמן) –
    יצא ידי שניהם ויברך על שלימה (שעורים) ופרוסה (חיטים) יחד.
    (אגב, כמו שבפסח עושים לפי כולם ("לחם עני"),
    ואגב – בשבת מברך על שתיים שלמות (ור' זירא בצע חתיכה גדולה ואין חשש לרעבתנות).

לרש"י

(לרב הונא גדול>שלם)

  • פרוסה – שלימה:
  1. המחלוקת:
    רב הונא: בשווים – מה שירצה, בפרוסה גדולה – עדיף הגדולה.
    רי"ח – דווקא על השלמה
  2. 2. רנבי"צ – ירא שמיים (מר בריה דרבינא וכן שלמן) –
    יצא ידי שניהם ויברך על שלימה ופרוסה (גדולה) יחד. 
  • חיטים (פרוסה) > שעורים (שלם), גם לפי רי"ח,
    כי חשוב > שלם.

תלייה במחלוקת בתרומה –  מה עדיף – בצל שלם קטן או חצי גדול (גדול).
דחייה – שם עקרונית החשוב עדיף (גדול), אלא שהשלם יותר מתקיים.

.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

5 תגובות

  1. יישר כוח!
    באפליקציית ספוטיפיי יש פיגור של יום בדף שעולה (למשל היום עלה דף לח במקום לט)
    תודה!

  2. שהכל ואדמה
    בשיעור הוזכר שקמח בתבשיל סלק מברכים תמיד/לפעמים אדמה אך בתרשים כתוב שהכל..

    יישר כח!

  3. שיעור כפול
    שלום הרב,
    ישר כח גדול על השיעורים הבהירים והממצים, וכן על הסיכומים הכתובים המתלווים.
    בדף לח מצורף הסיכום של דף לט (הסיכום שמופיע על הדף כאן)
    שתזכו להמשיך ולהפיץ תורה בעם ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.