שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – מסכת ברכות דף ג

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת ברכות לחץ כאן

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

לצפייה בסרטון אינראקטיבי של הדף היומי (כנסו ותראו מה זה, זה די מדהים) – ליחצו כאן

 

(ג. שורה 4 – ד. באמצע)

משמרות הלילה ונושאים נספחים

חלק א – שאלה סגנונית על ר"א – למה לא פשוט אמר עד כמה שעות? (4 או 3).

תשובהדתניא ר"א
א. יש 3 משמרות, ועל כל משמר ה' שואג.
ב. יש סימן גם כאן בארץ – חמור נוער, כלבים נובחים, תינוק יונק.

איך זה עונה –
רש"י – רצה להראות שיש היכר מציאותי לזמן ק"ש.
אפשר להציע – רצה להראות שסוף הזמן תלוי במשהו אלוקי.

דיונים על ר"א:
A. למה צריך 3 סימנים?
1. יש סימן בתחילת אמצע וסוף המשמר האמצעי.
2. כל הסימנים לסוף המשמר, וצריך את האחרון למי שישן בבית אפל.

B. מה שואג הקב"ה בכל משמר (מתחת לאמצע ג.)
רב יצחק בר שמואל – "אוי לבנים שבעונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין האומות".

C. אגב הזכרת שאגת ה' על החורבן – סיפור על ר' יוסי ששמע בת קול דומה בחורבה, ואמר לו אליהו שכך שואג ה' שלוש פעמים ביום (-במשמרות?).

D. איסור כניסה לחורבה (ד. 2-)
אליהו אמר לר' יוסי שהיה לו להתפלל תפילה קצרה ולא להיכנס לחורבה.
למה אסור? ת"ר –
1. חשד – ביחיד או שניים פרוצים
2. מפולת – רק בחורבה ישנה
3. מזיקין – רק ביחיד [והרי ביחיד גם יש חשד? 1. בשניים, במקומם של המזיקים. 2. בשדה (שאין נשים)].

חלק ב – מספר המשמרות (ד: 9+)

א.  המחלוקת

כמה יש?

מקור

תגובת הצד השני

תגובה נגדית

רבי – 4

לגבי דוד "חצות לילה… ", "קדמו עיני אשמורות" (ר' זריקא בר אמי – ריב"ל)

מלכים קמים בתחילת שעה 3, כלומר הלילה הוא 14 שעות, כך כשקם בחצות נשארו לו עוד 8 שעות (2 אשמורות).

ר' נתן – 3

לגבי גדעון "האשמורת התיכונה"

אחת מהתיכונות

כתוב תיכונה

ב. דיונים אגביים (ד: באמצע)

A. עוד מימרא של ר' זריקא בר אמי-ריב"ל –
אין אומרים בפני המת אלא דבריו של המת.
הגבלת ר' אבא בר כהנא (2 גרסאות) –

  1. דווקא בד"ת, אך בדברי חול מותר.
  2. אפילו בדברי תורה, וכ"ש בדברי חול – אסור.

B. קימת דוד בחצות

a. והרי קם כבר בערב?
("קידמתי בנשף ואשועה", "בנשף בערב יום")

תשובות:
1. רב אושעיא
– רבי אחא – לא עבר עלי חצות ללא שינה.
2. ר' זירא – עד חצות נמנם, אח"כ התגבר כארי.
3. רב אשי – עד חצות ד"ת, אח"כ שירות.

[האם נשף הוא ערב? והרי "ויכם דוד מהנשף ועד הערב", לכאורה הכוונה מבוקר ועד ערב?

  1. הכוונה מערב עד ערב (24 ש').

דחייה – שיהיה כתוב מערב עד ערב או מנשף עד נשף.

  1. שם הכוונה בוקר.
    אלא ש"נשף" יכול להיות או ערב או בוקר הכוונה לזמן המעבר].

b. איך דוד ידע מתי חצות? (ג: רבע תחתון)
והרי אפילו משה לא ידע "כחצות הלילה"?

1. לדוד היה סימן – ר"ש חסידא – רוח צפונית נשבה בכינור.
(ד. 6+) רב יצחק בר אדא – "עורה הנבל וכינור אעירה שחר".

[המשך דברי ר"ש חסידא –
בעמוד השחר באו חכמי ישראל והתלוננו על הפרנסה. ענה להם: 1. להתפרנס זה מזה. 2. לכבוש שטחים.
מתאר את קבלת ההחלטה: אחיתופל, סנהדרין (בניהו בן יהוידע, שהיה קודם לכרתי ופלתי), אורים ותומים (אביתר), ואח"כ המלחמה שהיתה בהנהגת יואב שר הצבא].

2. ר' זירא – גם משה ידע.

[a. למה לדוד כינור? להעירו.
b. למה "כחצות"? 1. בגלל איצטגניני פרעה. 2. רב אשי – הכוונה היא "עוד 24 שעות"].

37 תגובות

  1. למדנו בדף איך שהקב"ה שואג אוי לי שהחרבתי את ביתי וכו'.
    וי"ל שבזה שכלל ישארל בהמוניהם בכל קצווי תבל מתחזק בלימוד התה"ק בהתחלה חדשה, זאת ועוד שממשיכים בחיזוק , ולא רק לומדים ברכות ב' כהתחלה אלא נמשכים מחוזק, זה מעורר געגעי הקב"ה ומעורר שעת רצון לגאולה.

  2. למדנו בדף איך שהקב"ה שואג אוי לי שהחרבתי את ביתי וכו'.
    וי"ל שבזה שכלל ישארל בהמוניהם בכל קצווי תבל מתחזק בלימוד התה"ק בהתחלה חדשה, זאת ועוד שממשיכים בחיזוק , ולא רק לומדים ברכות ב' כהתחלה אלא נמשכים מחוזק, זה מעורר געגעי הקב"ה ומעורר שעת רצון לגאולה. אמן כי"ר

  3. 1. לא הוזכר בשיעור ג' דברים שלמד ר' יוסי מאליהו הנביא 1. לא להיכנס לחורבה 2. שמותר להתפלל בדרך 3. שהמתפלל בדרך מתפלל תפילה קצרה
    2. כל המעשה דר' יוסי באריכות
    3. תירוצו של רב אשי על ראיית רבי דקדמו עיני אשמורות פ' אשמורה וחצי ג"כ הוי אשמרות לשון רבים
    חילך לאורייתא עלו והצליחו להגדיל תורה ןלהאדירה

  4. בתרי כשריי שלא במקומם של מזיקין למה אסור להיכנס ? משום מזיקין ליכא דשתיים נכנסים וכמו"כ משוםם חשד ליכא דכשרים הם ומשום מפולת ליכא בחדתי ?

  5. מאז שאני זוכר את עצמי לימוד הגמרא היה קרוב ללבי וכל יום (כמעט) במהלך 28 שנים שכנעתי את עצמי שמחר אני אתחיל. ראיתי כמה זה קשה ואפילו לא הצלחתי לפתוח את הספר.
    לא האמנתי שלימוד גמרא יכול להיות פשוט יותר ובהיר יותר.
    יישר כח גדול על מפעל חייך ותזכה ונזכה שהקב"ה יאריך ימיך בטוב ונעימים.
    מעריך מאוד את המלאכה הרבה והעמל,
    תודה רבה.

  6. מהלך הצגת 3 הסיבות לאיסור כניסה לחורבה – מבלבל.
    השאלה היתה למה צריך את כל הטעמים, ואם כן היה ראוי שלכל טעם ניתן את הציור שבו אין את הטעמים האחרים. אבל למעשה בשיעור מוזכר שצריך את הטעם של 'מפולת' לחורבה ישנה. נכון שרק במקרה הזה שייך הטעם של מפולת, אבל 'צריך' אותו במקרה של 'תרי וכשרי' וזה לא מוזכר בשיעור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.