שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – מסכת ברכות דף כז

סרטון דף יומי

לתרשים: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

(כו: 4 שורות מלמטה –  כז: שליש תחתון)

חלק א – בירור שיטת ר"י – עד ועד בכלל או לא?

במשנה יש בעיה –
מנחה
– לא כולל (אחרת זה יוצא בערב כרבנן),
במוסף – כולל (כי אחרת אין חפיפה בין מנחה למוסף).

תשובה – זה כולל, ובמנחה הכוונה לחצי הראשון של פלג המנחה, ועד בכלל.

חיזוק ממשנה בעדויות – שתמיד של שחר קרב בשעה הרביעית.
קושיא מברייתא ש"בבוקר בבוקר" זה עד סוף השעה השלישית.
תשובה
הכפילות באה להגדיר זמן מוקדם יותר מסתם בוקר.

חלק ב – כמי ההלכה?

א. לגבי שחרית – רב כהנא – ראינו במשנה בערכין שכר"י.

ב. לגבי מנחה-ערבית:

A. הדעות:

רב חסדא – רב התפלל ערבית בערב שבת מוקדם (כר"י)
רב יצחק – רב הונא ורבנן התפללו מאוחר (כרבנן),
ולמעשה – דעביד כמר עבד ודעביד כמר עבד.

B. הנהגות שונות של אמוראים

רב (ורבי) – בסוף עמוד א (ובכמעט באמצע עמוד ב) – סיפור שהיה אצל גניבא והתפלל מוקדם בערב שבת (אגב: 1. מתפלל תלמיד (ר' ירמיה) אחורי רבו (רב, כי היה תלמיד חבר) . 2. אסור לעבור כנגד המתפלל).
ר' יאשיה – התפלל ערבית של מוצ"ש מוקדם.
וכן (כז: באמצע) רב העיד על רי"ש ברי"ס על כניסת שבת, ועולא אמר שזה ר"א ברי"ס ובצאת שבת).

C. לגבי שבת
1. איסור מלאכה – רב
(בכניסת שבת)– כן.

קשה:

  1. רבי התפלל מוקדם ואח"כ נכנס למרחץ? רק נכנס להזיע, זה קודם גזירת מרחץ.
  2. אביי הרשה לרב דימי לעשן סלים? כי רב דימי קיבל בטעות.

קשה – הרי כשיש טעות, אז לא מתעלמים ממנה, שהרי אבידן סיפר שפעם התפללו ערבית במוצ"ש מוקדם בטעות, ואמר להם רבי שלא יתפללו שוב, אז גם לגבי כניסת שבת שתחשב לו הטעות ולא יתפלל שוב ויקבל שבת.
תשובה – שם לא רצה להטריח את הציבור.
(מה אם ציבור יקבל שבת בטעות מוקדם, האם נאמר שגם קיבל שבת? מחלוקת ראשונים).

2. קידוש והבדלה (אמצע עמוד ב)
אומר קידוש מוקדם והבדלה (על כוס) מוקדם.

נהוג לתת מחצית השקל למוסדות תורה, וכלומדי אתר סיני נשמע לנו הכי סביר לבחור באתר סיני כדי שנוכל כולנו להמשיך להנות מהפרוייקט. אפשר לתרום כאן בביט, אשראי, והעברה בנקאית . לפרטים נוספים ותשלום בפייבוקס ליחצו כאן.

3 תגובות

  1. מעביר יום ומביא לילה ומבדיל בין יום ובלילה ה' צבקות שמו – אז מבקשים – ק-ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעלום ועד, ואפש"ל, שמבקשים שנזכה לעמוד כעבד לפני המלך גבי כל שינוי זמני יום ולילה, כל תפילה ותפילה בעתה ובזמנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.