שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף ג – גמרא דף יומי

להורדת תרשים הסוגיה לחץ כאן

 

סיכום הדף יומי, גמרא חולין ג

(ב: שליש עליון – ג: 3 שורות מלמטה)

ארבעה ביאורים למשנה – "הכל שוחטים ושחיטתם כשרה"

  1. רבה בר עולא (רק את ההסבר הזה כתסנו בנפרד מהטבלה, כיוון שהדיון עליו מורכב יותר).-
    הכל – לרבות טמא בחולין לכתחילה,
    בדיעבר כשרה – טמא ששחט קודשים. 

[ביאור תשובה זו:

  1. במה מדובר – מדובר בחולין שנעשו על טהרת הקודש, והחידוש שלא רק שאסור לאכלם בטומאה, גם אסור לטמאם, אך לא גזרו על השחיטה (סכין ארוכה).
    אך בקדשים – לכתחילה אסור
    (שמא יטמא), אך בדיעבד אם אומר שלא נגע – כשר.
  2. "וכולן ששחטו ואחרים רואין אותן – שחיטתן כשירה".
    במה מדובר?
    לא בחש"ו – כי צ"ל "ואם שחטו", ולא בחולין – כי מותר לכתחילה,
    אלא מדובר בטמא בקדשים – שבדיעבד, גם אם אינו כאן שנשאל אותו – אם השגיחו עליו – גם מותר.
  3. הרי טמא בקדשים נלמד כבר בזבחים (לא:) – שטמא ושאר הפסולים כשרים בשחיטה.
    תשובה – אחד העיקר, והשני הובא דרך אגב.

(ב 2-)  

4. איך שוחט ובמה נטמא –אם בטומאת מת ושוחט בכלי מתכת – הטומאה עוברת לחרב (אב – "חרב הרי הוא כחלל), ואז טמאת הבשר.אלא: 1. נטמא בטומאת שרץ (אין בזה "חרב הרי הוא כחלל). 2. שוחט בכלי עץ (פשוטי כךי עץ לא מקבלים טומאה).

סיכום הביאורים הראשון ושאר הביאורים:

במה מדובר

האמורא

הכל שוחטים – לכתחילה

ושחיטתן כשירה – בדיעבד

וכולן ששחטו ואחרים רואים – כשירה בדיעבד

בעיות עם השיטה

תירוצים

 

1. טמא

רבה בר עולא

בחולין

בקדשים – כשאומר שלא נגע

כשלא נמצא ואחרים ראו שלא נגע

לגבי חולין – מה החידוש שמותר?

לגבי קודשים – כבר נאמר בזבחים!

לגבי חולין – צריך להעמיד חולין שנעשו על טהרת הקדש ושם כקודש.
לגבי קודשים – כבר נאמר בזבחים, וצריך לומר שכאן או שם הובא דרך אגב.

שאר השיטות
ברור שלגבי הקדשים – עיקרו בזבחים, וחולין – שנעשו על טהרת הקודש אינן כקודש.

2. כותי

(בהנחה שכותי גרי אמת).

אביי –

כשישראל עומד על גביו

כשנכנס ויוצא/לא היה – בודקים אם אוכל

קשה

 

ראיות רבא משמירת יין (ע"ז)-
1. המניח כו"כ וישראל נכנס ויוצא. דחייה – "המניח" – בדיעבד.
2. "אין השומר צריך להיות יושב ומשמר".

עונה אביי – שם לא נגע ביין, אך כאן נוגע וחוששים.

1. קשה "אחרים",

2. ראיות רבא.

3. כותים גרי אריות.

רבא

כשנכנס ויוצא

כשלא היה – בודקים אם אוכל

 

 

1. קשה "אחרים".
2. כותים גרי אריות.

3. ישראל מומר לנבילות לתיאבון

רב אשי

כשבדקו הסכין לפני (כרבא)

כשבדקו הסכין אחרי

קשה

 

 

1. קשה "אחרים".

2. חולקים על רבא.

4. מומחין/מוחזקים

רבינא

שידוע מראש שהוא: מומחה (יודע ההלכות)

שרק אחרי השחיטה:

בדקו שהוא מומחה

אינו כאן, ואחרים מעידים זאת עליו

 

 

רוב מצויין אצל שחיטה מומחין הן

מוחזק (שחט כמה פעמים ולא "התעלף")

מעיד על עצמו שלא נתעלף

 

 

לא חוששים להתעלפות

 

6 תגובות

  1. הוידאו מפסיק אחרי דקה
    וזה קורה בשיעור על מסכת חולין דף ג.
    אשמח אם זה יתוקן.
    זו גם הזדמנות להודות על אתר נפלא
    יישר כח!! ולוואי ויהיו שיעורים מסוג זה על כל הש"ס…

    1. RE: הוידאו מפסיק אחרי דקה
      כשנתקע, לחץ על pause וחכה כמה דקות ואז שוב על play.

  2. תאריך עברי
    מפני מה התאריך הוא למניינם ולא עברי יהודי. תודה על הכל יישר כח

    1. RE: תאריך עברי
      שלום יהושע,
      אני פשוט לא יודע איך עושים את זה… ניסיתי לברר כמה פעמים ללא הצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.