שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף כו – גמרא דף יומי

להורדת תרשים הסוגיה לחץ כאן

סיכום הדף יומי, גמרא חולין כה

(כה: במשנה הראשונה – כו: סוף פרק הכל שוחטין)

דין א במצב A ודין ב במצב B

חלק א – שקדים, שותפים ותפוסת הבית, קטנה ונערה, יו"ט ושבת

א. שקדים מרים/מתוקים בתרו"מ

 

משנתנו + ת"ק

רי"ש

 

מרים

מתוקים

 

קטנים

חייבים

פטורים

שניהם פטורים

גדולים

פטורים

חייבים

שניהם חייבים (ניתן למתק את הגדולים)

ג. קלבון במחצית השקל ומעשר בהמה
שותפים – חייבים בשני קלבונות (לר"מ) ופטורים ממעשר בהמה,
תפוסת הבית – פטורים משני קלבונות וחייבים במעשר בהמה.
[לרבנן (שקלים א,ו) – גם שותפים חייבים בקלבון אחד].

ד-ה. קטנה, נערה ובוגרת

 

קטנה

נערה

האם האב מוכרה לאמה

מוכר

לא מוכר

קנס בנאנסה או נתפתתה

אין קנס (ר"מ)
(רבנן – מג' שנים יש קנס)

יש קנס

האם ממאנת

ממאנת

לא ממאנת (ר"מ)
(רבנן – ממאנת עד שירבה השחור על הלבן)

האם חולצים לה

לא חולצים

חולצים

ו. יום טוב ביום שישי מול ביום ראשון

יו"ט ביום שישי

יו"ט במוצ"ש

תוקעים

לא תוקעים

לא מבדילים

מבדילים

הערות:

A. לגבי התקיעות
בשבת רגילה:
תקיעה-
לבטל המלאכה בשדות, תרועה – לבטל המלאכה בעיר, תקיעה – הסרת הקדירות ולהדליק נרות, תקיעה תרועה תקיעה – להבדיל בין קודש לחול.
בין יו"ט לשבת
אמוראים – עושים יותר צפוף – רב יהודה – מריע מתוך תקיעה, רב אסי – בנשימה אחת.
מיתיבי – תוקעים ולא מריעים. תשובה – הכוונה שמריעים בשינוי.

B. הבדלה בין שבת ליו"ט (המודגש להלכה).
במשנה – ת"ק – בין קודש לקודש, ר' דוסא – בין קודש חמור לקודש קל.
בגמרא – איפה השינוי – רב יהודה ור"נ – רק בחתימה, רב ששת – גם בפתיחה.

חלק ב – מתי תמד נחשב יין?

א. נפקא מינות
1. מותר לקנות יין במעשר שני.
2. שלושה לוגים יין לא פוסלים מקווה.
3. אי אפשר לטהר יין על ידי השקה במקווה.

ב. הקריטריונים
A. היחס בין המשנה לברייתא
במשנה – החמצה,
בברייתא – ת"ק – כמות, ר"י – גם בלי כמות.

ביאור הברייתא והיחס למשנה

ר"נ
לפי כולם צריך החמצה (אך מספיק עתידית),
המחלוקת היא האם צריך גם כמות.
ולגבי המשנה – 1. רבה – המשנה כר"י. 2. רבא – המשנה כרי"ח בן נורי שדורש החמצה בפועל (-שזה סימן למראה).

[לגבי מה רי"ח ב"נ אמר זאת (לא לגבי תמד, אלא-)
שלושה לוגים מים שאובים שחסרים קצת (קורטוב) והשלים אותם מים או יין, ונפלו למקווה, האם נחשבים כמים ופוסלים?
לת"ק – לא,
לרי"ח ב"נ – אם נראים כמים – מים, נראים כיין – יין]. 

ר"א –
לפי כולם החמצה (עתידית) מחשיבה אותו כיין,
המחלוקת האם אפשר כמות במקום החמצה.
(לפי"ז המשנה יכולה להיות גם כרבנן)
[ר"י – כיוון שזה רק ספק אם יחמיץ, לא יפריש מתמד אחד על תמד אחר].

4 תגובות

    1. RE: RE: חולין דף כו – גמרא דף יומי
      [quote name="אורי, אתר סיני"]תודה,
      באיזה דקה בשיעור?[/quote]
      בדקה ה-11 יישר ~כח!

  1. תיקון
    בעניין התמד,בברייתא בהתחלה אמרת שר"י אומר שגם בלי הכמות זה מים ואחרי כמה שניות אמרת שזה לא תלוי בכמות זה תמיד יהיה יין!!
    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.