שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

חולין דף יט – גמרא דף יומי

{enclose chulin_019.mp3}

להורדת תרשים הסוגיה לחץ כאן

סיכום הדף יומי, גמרא חולין יט

(יח. במשנה השנייה – יט: במשנה)

חשוב לחלק בין שני דברים – 1. מיקום השחיטה. 2. רוב סימן והגרמה. בסוגיא עצמה הנושאים מעורבים זב"ז.

חלק א – מיקום השחיטה

(משנה, יח: 3+, יח: 11-)

נדבר על חמישה מיקומים שונים (מימין לשמאל) – עד איפה אפשר לשחוט?

ריאה

טבעות סחוס

הטבעת הגדולה

בין הטבעת לכובע

בכובע עצמו

 

 

 

 

תחילת הכובע (לפני החיטי)

עד השיפוע / נוגע בחיטי

מהשיפוע

 

(ודאי כשר)[1]

משנתנו – ת"ק ורי"ס בר"י
רק נחלקו לגבי הגרמה ורוב

ר' חנינא בן אנטיגנוס (יח: 3+)

 

 

 

 

 

רב פפי-רבא: פגע בחיטי טריפה.

ר"ל

 

פגע ולא נגע – טריפה

פגע ונגע – טריפה

 

 

 

רב פפי 2

רב פפי 1ס

 

 

 

 

 

 

 

מר בר רב אשי – פגע בחיטי – כשירה, שייר בחיטי – טריפה.

רב פפא-רבא:[2] שייר בחיטי כשירה.

 

 

 

 

 

 

הלכתא – שיפוי כובע ולמטה,
וכן ר"נ (יט. 2+) ומביא אוסף אמוראים, ומדגיש שזה לא כרבנן ורי"ס הר"י (אלא כר' חנינא ב"א).

וכן ריב"ל (יט. 10+, ומדגיש שר"ח מקל יותר מרי"ס ולא רק יותר מרבנן). והלכה כמותו.

 

 

חלק ב – הגרמה ורוב בשחיטה

(תחילת הסוגיא – מהמשנה עד יח: רבע תחתון, יט. שליש עליון עד יט: במשנה)

א. המשנה ודעת רב ושמואל

שחט רוב במקום (טבעת גדולה) ומיעוט שלא במקום –
ת"ק – טריפה (אין רוב) (רש"י – אין רוב כלל, ראשונים – אם יחתוך רוב ויפרוש יש רוב).
רי"ס בר"י – כשירה.

ב. מה קובע – סיום הרוב, כל הרוב, סה"כ רוב?

 

2/3 בפנים, 1/3 בחוץ

1/3 בחוץ, 2/3 בפנים

1/3 בחוץ, 1/3 בפנים, 1/3 בחוץ

1/3 בפנים, 1/3 בחוץ, 1/3 בפנים

סברות

ראיות ותגובות

ראיות ותגובות

רב הונא-רב אסי –

המחלוקת:
רבנן – הכל, רי"ס – רוב

טריפה לכולם,

(ברור שטריפה)

כל הרוב הראשון קובע (יציאת החיות), והיה בחוץ

 

דחיית ראית רב חסדא – אולי זה כרי"ס?

רב חסדא

לפי כולם כשרה (יש רוב)

מחלוקת:

רבנן – טריפה,

רבנן – כל הרוב הראשון קובע,

 

תגובה לרי"ס – שם החצי הראשון במקום, כאן מחוץ למקום.

ראיה – שהרי במשנה (כז.) – "רובו של אחד כמוהו".

(לרש"י – הראיה מעצם הרוב, לראשונים אחרים – לפי כולם יש רוב כשפורש, וכאן הראיה מ"כמוהו" שנחשב חתוך, וממילא חיתוך המיעוט חוץ למקום לא ישפיע).

רי"ס – כשירה

 

 

רי"ס – נקודת סיום הרוב קובעת (והיתה בפנים).

כמו בחצי קנה פגום – לא חייב לשחוט כל הרוב, מה שקובע זה סיום הרוב

 

שלב ב – בדעת רי"ס בר"י בהנחה שמכשיר בשליש ראשון בחוץ (יט. 7-)

 

 

רב הונא – רב

כשירה

טריפה
(אמר בשם עצמו, ורצה לחזור בו בעקבות רב יהודה-רב, אך רב חסדא אמר לו לא לחזור בו)

 

מה שקובע זה סיום הרוב

 

 

רב יהודה-רב
(וכן אמר ר"י לרב כהנא בהמשך)

(לפי הסברא – טריפה)

כשירה

 

סה"כ יש רוב

על בפנים-בחוץ-בפנים:

א. רב נחמן רצה להוכיח מר"א בר מניומי שהכשיר שוחט במסרק (זיגזג), אך דחתה הגמרא ששם הכל בפנים (והחידוש שאין בעיה שאינה "מפורעת" (גלויה)).

(יט: 12+)

ג. נספחים

A. שוחט בצירוף נקב/גוי (במקום הכשר לשחיטה) (יט: 12+)

a. שליש גוי/קוץ-שליש יהודי – כשר, כי היהודי סיים את רוב השחיטה.

b. שליש יהודי – שליש גוי/קוץ – (שליש יהודי) –
גוי – פסול, כי הגוי השלים את הרוב.
קוץ – רב יהודה פסל – כמו בגוי,
אך רי"ח ורבא הכשירו – כיוון שהחתך של הקוץ היה שם לפני השחיטה, זה לא משנה איפה החתך – עדיין נחשב שיהודי השלים.

B. שאר טבעות (תחילת הגמרא יח.)

פוסקים כרי"ס בר"י אך מגבילים: בשאר הטבעות לא (ואילו ר"נ במחוזא הקל גם בשאר).
[רש"י – אינן מקום שחיטה (="הגרמה"), ראשונים – לא תמיד מספיק רוב הטבעת אלא רוב הקנה].
מקשים – מברייתא שלרי"ס בר"י גם בשאר הטבעות, ועונים – רב ושמואל פוסקים כמותו בהגרמה ורק חלקו עליו בשאר הטבעות.
[סיפור על זה – ר' זירא עלה מבבל והקל בניגוד לרב ושמואל.
a. שאלו עליו שתי שאלות:
1. איך פסקת נגדם? תשובה – הם לא אמרו זאת אלא זה רב יוסף בשמם, והוא לא אמין. (הגיב רב יוסף: זה בשם רב יהודה שמאוד מדייק בשם בעל השמועה).
2. הרי סוף סוף כך נהגו בבבל, ויש להחמיר כמנהג המקום משם יצא? תשובות: 1. אביי – מבבל לא"י – נוהג כא"י. 2. רב אשי – כשאין דעתו לחזור נוהג כמקומו העכשווי.
b. ושאלה על המקשים עליו – הרי במחוזא (ר"נ) גם הקלו? תשובה – במקומם של רב ושמואל החמירו (נהרא נהרא ופשטיה)].

 



[1] (אמנם לרש"י רב ושמואל – דווקא בין הטבעות, כי לא מקיפות כל הקנה).

[2] רב פפי ורב פפא נחלקו מה סבר רבא.

(יח. במשנה השנייה – יט: במשנה)

חשוב לחלק בין שני דברים – 1. מיקום השחיטה. 2. רוב סימן והגרמה. בסוגיא עצמה הנושאים מעורבים זב"ז.

חלק א – מיקום השחיטה
(משנה, יח: 3+, יח: 11-)

נדבר על חמישה מיקומים שונים (מימין לשמאל) – עד איפה אפשר לשחוט?

ריאה

טבעות סחוס

הטבעת הגדולה

בין הטבעת לכובע

בכובע עצמו

תחילת הכובע (לפני החיטי)

עד השיפוע / נוגע בחיטי

מהשיפוע

(ודאי כשר)[1]

משנתנו – ת"ק ורי"ס בר"י
רק נחלקו לגבי הגרמה ורוב

ר' חנינא בן אנטיגנוס (יח: 3+)

רב פפי-רבא: פגע בחיטי טריפה.

ר"ל

פגע ולא נגע – טריפה

פגע ונגע – טריפה

רב פפי 2

רב פפי 1ס

מר בר רב אשי – פגע בחיטי – כשירה, שייר בחיטי – טריפה.

רב פפא-רבא:[2] שייר בחיטי כשירה.

הלכתא – שיפוי כובע ולמטה,
וכן ר"נ
(יט. 2+) ומביא אוסף אמוראים, ומדגיש שזה לא כרבנן ורי"ס הר"י (אלא כר' חנינא ב"א).

וכן ריב"ל (יט. 10+, ומדגיש שר"ח מקל יותר מרי"ס ולא רק יותר מרבנן). והלכה כמותו.



[1] (אמנם לרש"י רב ושמואל – דווקא בין הטבעות, כי לא מקיפות כל הקנה).

[2] רב פפי ורב פפא נחלקו מה סבר רבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.