{enclose batra_89.mp3}
סיכום הדף היומי – בבא בתרא פט
(מסכת בבא בתרא פט שורה 3 – צ. שורה 3)
המשך ענייני הדיוק במידות נפח ומשקל – א. לא ישנו מהמנהג לעניין הכרעת טפח/הגדשה, אפילו תמורת פיצוי כספי. ב. רב יהודה – מי שמקפיד על יושר בעניינים אלו יהיה לו ממון, וגם להפך. ג. פקחים על ענייני מידות (ולרמי בר חמא גם על מחירי השוק, ולברייתא – לא). ד. דרכי שקילה של ליטרא במאזניים. ה. מבנה המאזניים – לא צמוד לקרקע או תקרה, ולא קצר מדי באורך, ועשוי מחומר שלא מתבלה (אבן, זכוכית). ו. מחיקה בנפח – לא יותר מדי (כלי כבד, דק, לאט ויסודי), ולא להפך, אלא בינוני ולפי המנהג. ז. "במדה במשקל ובמשורה" – למדוד באותו חבל לשני אנשים באותה עונה, לא לשים המשקולות במלח ולא למזוג מהר מדי ולהקציף הנוזל שמוכר. ח. לא ישהה בביתו מידה לא מדויקת, אפילו משתמש בה לצורך אחר, ואפילו לעביט של מי רגליים, אא"כ זה מקום שדורשים אישורים על המידות.
תמונה להמחשת החלקים במאזניים,
באדיבות ישי רוזנבלט (תודה רבה!)
2 תגובות
שלום ראובן,
כמובן שאינני פוסק, אך מסברא ברור מהסוגיא שהכל לפי המציאות (לכן יש את החלוקה בין סוגי המאזניים וכמה לכלוך מצטבר עליהם, וכן ההבדל בין סוגי מוכרים (סיטונאי, חנווני, בעה"ב)), ממילא נראה שברור שצריך לבדוק, אך לגבי השאלה כל כמה זמן – זה כבר שאלה שיש לשאול את המבינים במאזניים אלקטרוניים, אולם אני מניח שכיוון שהחוק קבע תקופת בדיקה (אפשר לראות מדבקה על המאזניים במכולת, שמאשרת את המאזניים עם תוקף עד תאריך מסוים), אני מניח שהם בדקו את תקופת הזמן שבה מאזניים יכולים לאבד את דיוקם, ולכן אפשר אולי ללכת על פי זה. (היה ניתן לטעון שהם פחות חוששים לשינוי קטן מאשר ההלכה, אך אני לא חושב שזאת המציאות, במיוחד במאזניים אלקטרוניים, שיש ציפייה לדיוק מושלם).
אשמח לדעתך, כל טוב!
קודם כל רציתי להודות על האתר והשיעורים הנפלאים.
שנית, רציתי לשאול את הרב אורי האם יש נפקא מינה להיום לגבי משקל אלקטרוני?
האם בעלי מכולות/ סופרים צריכים לבדוק את המשקל וכל כמה זמן?
תודה
ראובן