סיכום הגמרא
(לא. שורה 1 – לב. 2 שורות מלמטה)
א. מיגו – כשהמחזיק לא טוען שקנה אלא שזה של אבותיו – רבה – נאמן במיגו, אביי – זה נגד העדים של המ"ק שזה של אבותיו). ב. האם טוען וחוזר וטוען? (מסביר את טענתו הראשונה) – עולא – כן (אך בתנאי שלא שלל את התיקון בניסוח הראשוני ולא יצא מהבית דין), נהרדעי – לא (אך באותו משפט כן, ולא מתייחסים למה שאמר מחוץ לבית דין). ג. עדים שהוכחשו – האם כשרים לעדות אחרת? רב הונא ור"נ – כן, רב חסדא – לא, ורבא – במקרה שזה שתי עדויות באותו נושא – גם לרב הונא לא. ד. האם חוששים לזלזול בבית דין כשמשנים פסק? ר"נ – לא, רבא – כן. ראיות מתנאים – ר' מנחם הרי"ס חשש (ולא הורה לאשה שנישאת על פי עדים שהוכחשו אח"כ, להתגרש), רשב"ג או כו"ע – לא חוששים (ואין בעיה להחזיר כהן לכשרותו גם אחרי שנפסל על פי עדים). ואגב – מחלוקת תנאים אם מצרפים 2 עדויות שלא נאמרו יחד.
{enclose batra_31.mp3}