שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא קסט – גמרא הדף היומי

{enclose batra_169.mp3}

סיכום הגמרא, דף יומי בבא בתרא קסט

(קסח: 6 שורות מלמטה – קסט: שליש תחתון)

איבד את שטרו (ויש לו עדים):

א. בשטר מכר (שהקונה איבד) – רשב"ג – לא כותבים שטר נוסף, שמא ימכור הקרקע חזרה למוכר ע"י מסירת השטר החדש, ואח"כ ימצא הקונה את השטר שאיבד ויטען שלא מכר חזרה.
ת"ק – כותבים לו שטר חדש, אך ללא אחריות נכסים. מסביר רב ספרא – שמא יטרפו מהקונה (לקוח א) את הקרקע, והקונה ילך ויטרוף פעמיים את הלקוחות שקנו אחריו (לקוח ב ו-ג), כי יש לו שני שטרות.
הערות ובירורים: 1. החשש הוא שלקוח א יחכה כמה שנים בין שני הגביות, כדי שישכחו, וכן שהמלווה יגבה ממנו פעמיים, כך שזה יראה כמה שיותר טבעי. 2. לא מדובר במלווה שלוקח מלקוח א, אלא בנגזל, וכך הוא יוכל לגבות פעמיים בלי שיקרעו לו את השטר. 3. גם אם כותבים שובר בהלוואה, כאן זה לא יעזור שלקוח א יכתוב שובר למוכר שמבטל את שאר השטרות, כי לקוחות ב ו-ג לא מודעים לשובר. וגם אם ירוצו למוכר אחרי שיתנו את הקרקע ואז תתברר התרמית, בינתיים לקוח א אכל פירות, וכן ייתכן שקנו ללא אחריות ואז לא ילכו למוכר והתרמית לא תתגלה (לעומת זאת בהלוואה ניתן לכתוב שובר, כי הלקוחות לא ישלמו למלווה לפני שיבררו עם הלווה שלא פרע). 4. כדי שבשטר לא תהיה אחריות צריך – או לכתוב במפורש שאין אחריות (למאן דאמר אחריות טעות סופר) או שמספיק שלא כתובה אחריות (למ"ד אחריות לאו טעות סופר). [ואגב, שליח שקנה נכס ללא אחריות, השליחות בטלה].
ב. בשטר הלוואה (שהמלווה איבד) – לא כותבים לו שטר חדש, שמא ימצא ויגבה פעמיים. ולמי שסובר שכותבים שובר, ניתן לתת לו שטר חדש והמלווה יתן שובר ללווה שמבטל שאר השטרות.

6 תגובות

  1. אמרת שהגמ' יכלה לשאול עוד קודם שלקוח ב' ילך לבעלים ויתגלה שלקוח א' 'חוצפן' ומסיבות צדדיות חיכו עד השובר. לא הבנתי, הרי בלי השובר, איך יתגלה שלקוח א' רימה?

    1. [quote name="מתן"]אמרת שהגמ' יכלה לשאול עוד קודם שלקוח ב' ילך לבעלים ויתגלה שלקוח א' 'חוצפן' ומסיבות צדדיות חיכו עד השובר. לא הבנתי, הרי בלי השובר, איך יתגלה שלקוח א' רימה?[/quote]
      הרי שניהם (לקוחות בו-ג) יבואו למוכר (הלווה) לקבל את הכסף שלהם בחזרה, ואז המוכר יגלה שלקוח א גבה פעמיים.
      ראיה לזה שהתמית תתגלה גם בלי קשר לשובר זה העובדה שהמוכר יוצר פער של כמה שנים כדי שהעניין יישכח. כלומר שאם העניין לא יישכח – התרמית תתגלה גם בלי שובר.
      כנראה שצריך לומר שבלי שובר, כשיבוא אליו לקוח ג, המוכר באמת ישכח שלפני כמה שנים כבר בא אליו לקוח ב. ואילו אם יש שובר, כנראה שכשבא לקוח לגבות, הוא מעיין שמסמכים שלו ואז ימצא את השובר, וכך תתגלה התרמית (בקיצור – השובר הוא יותר בגדר של תזכורת, לא של ראיה).

      1. ואיך התרמית תתגלה?
        אני לא חושב שיש ראיה, הוא סתם מחכה כמה שנים שמא התרמית תתגלה, לא שיש לו סיבה טובה לחשוב שזה יקרה, אבל אי אפשר לדעת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.