שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא קס – גמרא הדף היומי

סיכום הדף היומי, בבא בתרא קס

(קס. במשנה – קס: בשליש התחתון)
א. תיאור ההבדל בין גט (שטר) פשוט לגט מקושר (מלבד ההבדל לגבי הקיפול והקשירה): 1. מספר העדים (פשוט – 2, מקושר – כמספר הקפלים, לפחות 3), מותר להוסיף אך אסור להפחית. 2. מיקום החתימות (פשוט – מקדימה, מקושר – מאחורה). אם שינה פסול (רשב"ם – כי עבר על תקנת חכמים, תוס' – יש גם חששות לרמאות ע"י ניצול הבדלי הזמן). ר' חנינא ב"ג – מקושר עם חתימות מקדימה – כשר. ר"ג – כמנהג המדינה.
ב. המקור להבדל בין הגיטין – פסוקים בירמיהו שמשמע שיש שני סוגי שטרות עם מספר שונה של עדים, והתורה "על פי שניים עדים או על פי שלושה". אך באמת הפסוקים רק אסמכתא וזה דין דרבנן, כדי שכהנים לא ימהרו לגרש ויתחרטו, וממילא יש גט מקושר גם בשאר סוגי השטרות.

להלן סרטון שמדגים גט מקושר

11 תגובות

  1. יש בני אדם עצבנים. ויש גם כוהנים עצבנים, שאר בני אדם אין בעיה יכול להחזיר גרושתו, אך כהנים עצבנים אין תיקון בהחזרת גרושתו.

  2. בס"ד
    על השאלה המתהלכת כאן מהיכן המקור לעצבנות הכהנים אעיר שראיתי באיזשהו מקום (אינני זוכר היכן) כי הסברא הזו שהסיבה לתקנת גט מקושר היתה בגין אי אפשרותן של הכהנים להחזיר את גרושתם היא חידוש של רש"י, ואילו בגמ' כפשוטו משמע שהטעם הוא בעצם הגירושין כדי שלא יבואו לגרש, ואכן כך פירש הרמב"ם בלא להזכיר את הענין של ההיתר להחזרה.
    ואם לומדים כך הרי פשטותה של הגמ' היא שכהנים קפדנים הם. "אתרא דכהני הוו והוי קפדי טובא".
    מלבד זאת מציינים הכל את הגמ' בקידושין דף ע' ובשבת פרק שואל ששם מבואר שהכהנים עלולים למריבות יותר מכל אדם אחר, וזה ע"פ הפסוק "ועמך כמריבי כהן".

  3. לפני שנים אחדות שמעתי ואינני יודעת על מה התבססה הסברה ואת מראה המקום למקורה. מכל מקום שמעתי שכיוון שהכהנים הלכו יחף בעבודתם בקודש ונצטוו לאכול קדשים. הצינה שנתפשטה בגופם, שכן שמשו יחף כאמור, וחומו של בשר באכילתם שמשו בערבוביא. נשיאת ההפכים, חום ומנגד קור השפיעה על מזגיהם ועל בריאותם ולפיכך מהרו לכעוס.

    1. [quote name="ארבל"]לפני שנים אחדות שמעתי ואינני יודעת על מה התבססה הסברה ואת מראה המקום למקורה. מכל מקום שמעתי שכיוון שהכהנים הלכו יחף בעבודתם בקודש ונצטוו לאכול קדשים. הצינה שנתפשטה בגופם, שכן שמשו יחף כאמור, וחומו של בשר באכילתם שמשו בערבוביא. נשיאת ההפכים, חום ומנגד קור השפיעה על מזגיהם ועל בריאותם ולפיכך מהרו לכעוס.[/quote]
      מעניין,
      אבל קצת קשה לקבל שהתורה/חז"ל יורו הלכות להנהגות הכהנים בבית המקדש שיכולות להזיק לבריאות גופם ונפשם. (מה גם שרצפת בית המקדש באזורים רבים היתה מחוממת).

      1. אולי קשה לקבל אבל – ארבל מצטט משנה מפורשת במסכת שקלים פרק ה משנה א בה מתואר ממונה מיוחד במקדש על חולי המעיים ומסביר הברטנורא: "על חולי מעים – לפי שהכהנים [b]הולכים יחפים[/b] על הרצפה ו[b]אוכלין בשר הרבה ושותין מים היו מעיהן מתקלקלין [/b]וצריכין תמיד לרופא לומר להם זה הסם טוב למעים"

        1. [quote name="דובי"]אולי קשה לקבל אבל – ארבל מצטט משנה מפורשת במסכת שקלים פרק ה משנה א בה מתואר ממונה מיוחד במקדש על חולי המעיים ומסביר הברטנורא: "על חולי מעים – לפי שהכהנים [b]הולכים יחפים[/b] על הרצפה ו[b]אוכלין בשר הרבה ושותין מים היו מעיהן מתקלקלין [/b]וצריכין תמיד לרופא לומר להם זה הסם טוב למעים"[/quote]
          ישר כוח.
          (אך זה עדיין לא אומר שבגלל זה הם היו עצבניים… )

  4. מה המקור לדברי הרב ש"כהנים היו עצבניים"? ומה זה מוסיף להבנת הסברא שכיון שכהן לא יכול לשאת מחדש את גרושתו, לכן מנסים לעכב את הגט ככל הניתן, זאת בניגוד לישראלים (שעצבנים באותה מידה כמו הכהנים) שגם אחרי הגירושין יש להם תקנה לשאת את האשה מחדש.
    דוושה

    1. תיקון:
      השאלה היא לא על הרב שהביא מדברי הגמרא, אלא על סברת הגמרא עצמה שנזקקה לכהנים עצבניים כדי לתקן תקנה בעוד שהסברא שרירה וקימת, לכאורה, גם ללא ההדגשה על קפידותם.

      1. [quote name="כהן עצבני"]תיקון:
        השאלה היא לא על הרב שהביא מדברי הגמרא, אלא על סברת הגמרא עצמה שנזקקה לכהנים עצבניים כדי לתקן תקנה בעוד שהסברא שרירה וקימת, לכאורה, גם ללא ההדגשה על קפידותם.[/quote]
        מהרש"א מבאר שה"עצבנות" שלהם נבעה מדאגה אמיתית למעמד הכהונה, ולכן הקפידו גם על פגיעה קטנה בכבודם.
        לגבי שאלתך, כנראה שלולי היו עצבניים, התופעה לא היתהקוראת, ואז לא היה צורך בתקנה מיוחדת.

      2. [quote name="כהן עצבני"]תיקון:
        השאלה היא לא על הרב שהביא מדברי הגמרא, אלא על סברת הגמרא עצמה שנזקקה לכהנים עצבניים כדי לתקן תקנה בעוד שהסברא שרירה וקימת, לכאורה, גם ללא ההדגשה על קפידותם.[/quote]
        ראיתי באיזשהו מקום (אינני זוכר היכן) כי הסברא הזו שהסיבה לתקנת גט מקושר היתה בגין אי אפשרותן של הכהנים להחזיר את גרושתם היא חידוש של רש"י, ואילו בגמ' כפשוטו משמע שהטעם הוא בעצם הגירושין כדי שלא יבואו לגרש, ואכן כך פירש הרמב"ם בלא להזכיר את הענין של ההיתר להחזרה.
        ואם לומדים כך הרי פשטותה של הגמ' היא שכהנים קפדנים הם. "אתרא דכהני הוו והוי קפדי טובא".
        מלבד זאת מציינים הכל את הגמ' בקידושין דף ע' ובשבת פרק שואל ששם מבואר שהכהנים עלולים למריבות יותר מכל אדם אחר, וזה ע"פ הפסוק "ועמך כמריבי כהן".

    2. [quote name="כהן עצבני"]מה המקור לדברי הרב ש"כהנים היו עצבניים"? ומה זה מוסיף להבנת הסברא שכיון שכהן לא יכול לשאת מחדש את גרושתו, לכן מנסים לעכב את הגט ככל הניתן, זאת בניגוד לישראלים (שעצבנים באותה מידה כמו הכהנים) שגם אחרי הגירושין יש להם תקנה לשאת את האשה מחדש.
      דוושה[/quote]
      בגמרא – "והוו קפדי טובא".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.