שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

בבא בתרא קלג – גמרא הדף היומי

{enclose batra_133.mp3}

סיכום הדף היומי, בבא בתרא קלג

(קלג. שורה 7 – קלד. באמצע)
א. רב הונא – אמר "נכסי לפלוני" (או "למי אתן אם לא לפלוני?"), לפי רי"ח בן ברוקה, בודקים – אם פלוני ראוי ליורשו, זה ירושה, אם לא – אז מתנה. והחידוש של רב הונא – שזה משנה אם זה בתור ירושה או לא: 1. רב אדא ב"א – שממתנה לא צריך לזון את אלמנת הנפטר (ובנותיו). אך נדחה: במתנת שכיב מרע – כן צריך. 2. רבא – שאם נתן לראשון, ואמר שאחריו לפלוני – אם זה מתנה – יעבור לפלוני, אם ירושה – יעבור ליורשי הראשון.
ב. משנה. למרות שאפשר לתת מתנה למי שרוצה, אין רוח חכמים נוחה הימנו, ועדיף להשאיר לפי דיני הירושה. אבל אם בנו אין נוהג כהוגן, רשב"ג – יכול לתת לאחר, אך לרבנן – עדיין עדיף שלא, כפי שאמר שמואל לר"י (אולם מהסיפור של יוסף בן יועזר שהקדיש במקום להוריש לא ניתן ללמוד מה דעת חכמים, כיון שיש 2 גרסאות).
ומביאים סיפור על אב שנתן ליונתן בן עוזיאל במקום להוריש לבנים שלא נהגו כהוגן, ויונתן ב"ע נתן לבנים אלו שליש. שמאי סבר שבכך עבר על תנאי האב והמתנה בטלה. יונתן ב"ע סבר שלא היה תנאי כזה, ואם היה תנאי, אז כבר מראש המתנה לא היתה מתנה.

תגובה אחת

  1. [b]לגבי סעיף א בסיכום[/b], לא ברור לי למה לא מספיק לומר שהחידוש של רב הונא הוא בעצם זה שכשלא ברור למה הנותן התכוון, אז שאם הוא ראוי לירושה אז ירושה ואחרת מתנה. הרי זה עצמו חידוש.
    [b]ועוד[/b] – לא ברור לי מה הסויף תיאור המקרה של "האם אתה נותן לפלוני?" "אלא למי אתן?", הרי גם בזה לא החידוש לפי רשב"ם, אלא בעצם החלוקה בין ירושה למתצנה, אז בשביל מה להעמיד במקרה הנ"ל? האם פשוט כי כך באמת קרה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.