שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

עבודה זרה כד – הדף היומי

{enclose avoda_24.mp3}

סיכום הדף היומי – עבודה זרה כד

(כד. רבע תחתון – כד: רבע תחתון)

חשש רביעה ע"י הגויים

תזכורת (מדף כב): סתירה בין משנתנו שאסרה לתת בהמה לגוי לברייתות שהתירו לקחת בהמה מגוי.

תירוצים –

(1) רב – חוששים, אא"כ יש סיבה לא לחשוש (למשל – גוי חס על בהמתו שלא תיעקר).

(3) ר' פדת – זה מחלוקת תנאים (לגבי לקיחת פרה אדומה מגוי) – שר"א חושש ורבנן לא חוששים.

 

א. מחלוקת ר"א ורבנן היא מחלוקת כללית

(יש שתי גרסאות מי אמר מה: ר' אמי ורי"צ נפחא, אביי ורב יוסף).

ר"אפוסל בכל הקרבנות,

רבנןמכשירים בכל הקרבנות.

[ומוכיחים "כל צאן קידר יקבצו לך", ור"א דוחה – בעתיד לבוא אכן כבר לא יהיו חשודים כי יעשו תשובה (מקור לכך שיעשו תשובה – כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה", ניסיון דחייה למקור – אולי הכוונה שלא יעבדו ע"ז אך עדיין ירבעו בע"ח, דחיית הדחייה – “לעבדו שכם אחד" – לא יחטאו כלל)].

(הבדלי הגרסאות:

  1. אחד אמר את ר"א ואחד את רבנן. רב יוסף הביא מקור ל"גרים גרורים" ואביי ניסה לדחות.

  2. שניהם הביאו את שניהם, ר"א עצמו הביא את הדחייה לפסוק, רב יוסף ניסה לדחות ואביי דחה הדחייה)

 

ב. קושיות מהפסוקים לשיטת ר"א

A. מקורות בהם רואים שקיבלו קרבנות מגוים –

  1. משה מבקש זבחים מפרעה. תירוץ – קודם מתן תורה מותר.

  2. יתרו מביא עולה וזבחים. תירוצים: 1. יתרו קודם מתן תורה. .2 יתרו לקח בהמות מישראל.

  3. שאול לוקח ממיטב צאן העמלקי בשביל להקריב. תירוץ – לקחו ומכרו וקנו אחרים.

  4. ארונה היבוסי מביא לדוד בקר לעולה. תירוץ – ארונה גר תושב.

  5. אנשי בית שמש הקריבו את הפרות של הפלשתים שהחזירו להם את ארון הברית. תירוץ – הוראת שעה היתה.

    (חיזוק – הרי זה פרות נקבות והקריבום כעולה. דחיית החיזוק – הקריבו בבמת יחיד ואולי מותר (כרב אדא ב"א – ששמואל מקריב "טלה חלב" (משמע – מניקה), לפי הכתיב "ויעלה”. דחייה – הקריב זכר (טלה יונק), לפי הקריא – ויעלהו" , דחיית הדחייה – רנבי"צ – לפי הכתיב (נקבה)).

 

B. לרבנן כל זה לא קשה, כי גם לרב שבאופן כללי חוששים, כאן מדובר בבהמות של הגוים, ו"חס על בהמתו שלא תיעקר".

אבל – לרב שאמר שמותר רק כשחס על בהמתו שלא תיעקר, זה עד גיל 3,

אז את ארבע הקושיות (פרעה, יתרו, עמלק, ארונה) ניתן להעמיד במתחת לגיל 3.

אך לגבי הפרות של בית שמש – אי אפשר לומר שהיו קטנות מ-3 כי הרי כבר היו להם בנים, אלא יש לומר כמו לר"א – שהוראת שעה היתה.

 

[מניין שפרה פחותה מ-3 לא יולדת:

מי שקונה פרה, וילדה, ולא יודע אם זה הבכור או שכבר ילדה בעבר: אם קנאה מתחת ל-3 זה ודאי הבכור (אם לא אז זה ספק)].

 

ג. דרשה על הליכת הפרות עם ארון הברית לבית שמש

“וישרנה" – הלכו ישרף יישרו פניהם לארון, ושרו:

1. שירת הים (תוס'). 2. הודו לה' קראו בשמו. 3. מזמור שירו לה' שיר חדש. 4. ה' מלך ירגזו עמים. 5. ה' מלך גאות לבש. 6. שיר שבח משלהם לארון הברית ולספר התורה שבתוכו.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.