שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שבועות דף ו, גמרא הדף היומי

 

דף יומי, סיכום שבועות דף ו

(ה: באמצע – ו: 11 שורות מלמטה)

שניים שהם ארבעה בנגעים – סדר הנגעים והצירוף ביניהם

א. הקדמה

ככל שהנגע כהה יותר – הוא טהור.

בפסוק יש 3 צבעים טמאים – "ולשאת ולספחת ולבהרת" (ויקרא יד, נו), ואחד טהור (כהה מדי) – "בוהק"

ב. הסדר (מהבהיר לכהה)

אבות

  1. בהרת (בהיר כמו שלג)
  2. שאת (כמו צמר לבן)

תולדהספחת (נספח), שזה –

  1. לבן כמו סיד
  2.             לבן כמו קרום ביצה

ג. מתי הצבעים השונים מצטרפים לשיעור גריס –

משנתנו – רק אב והתולדה שלו מצטרפים:

1 בהרת (אב) – 3 סיד (תולדה)
2 שאת (אב) – 4 קרום ביצה (תולדה)

ר"ע – יש רצף של צבעים, כל צבע מצטרף לאלו שלידו

1 בהרת => 2 שאת,
2 שאת => 3 סיד, 4 קרום ביצה (זה יוצא דופן, נלמד מ"לשאת ולספחת)
3 סיד => 4 קרום ביצה

[ובא ר' חנינא ו"מחדש" – משנתנו לא כר"ע!

מה החידוש?
כנראה היתה הווא אמינא שר"ע דורש שני תנאים (גם אב ותולדה וגם צמודים),
ואומר ר' חנינא שזה לא ייתכן, כי אז סיד לא מצטרף לכלום.
אלא כאמור – ר"ע לא כמשנתנו].

 

ד. איפה מצאנו את שיטת ר"ע

  1. ר"ע הסביר לבנו ר' יהושע למה המשנה פירטה את כל השמות של הצבעים, ולא פשוט אמרה "מדרגה 4 (קרום ביצה) ומעלה (בהיר יותר) – טמא", כדי ללמד שלמרות שהם צבעים שונים – הם מצטרפים.

לו סבר כמשנתנו (אב ותולדה מצטרפים), צריך לומר "מקרום ביצה ומעלה (4), ומסיד ומעלה (3)", אלא כנראה שזה רצף אחד. (לתקן בסרטון בדקה 5:00 מדרגה 3 ומעלה (במקום 2))

דחייה – אולי כך באמת אמר לו, אך התנא קיצר.

  1. ר' חנינא הביא משל לשיטת ר"ע, לכוסות חלב, שלכל אחד נפלו כמות טיפות של דם. מכאן שיש רצף בין כל ארבעת הצבעים.

דחיות

  1. אולי דווקא באדמדמת ולא בלבן?

תשובה: אין סיבה לחלק.

  1. במשנה ב בנגעים ר"ע מדבר על דרגה 1 ו-3!

תשובה: ר' נתן גורס אחרת – דרגא 1 ו-2.

ה. לגבי רבנן – הסבר השמות, זיהוים ואיך יודעים שזה הסדר –

  1. בהרת (בהיר כמו שלג) – כי זה הכי בהיר "ומראה עמוק מן העור" – ככל שבהיר יותר נראה עמוק יותר.
  2. שאת (כמו צמר לבן) – מלשון "נישא" – גבוהה, כלומר פחות עמוקה ופחות בהירה.

זיהוי:
כמו צמר של טלה בן יומו שכיסו אותו.

  1. ספחת – מלשןו נספח, מכאן שזה תולדה ופחות בהיר.
  2. ומה המקור לתולדת הבהרת –
  3. גז"ש ("לבנה") משאת ìבהרת – שגם לה יש תולדה
  4. התורה שמה את ספחת באמצע (שאת(2), ספחת(3), בהרת(1)) – מכאן שלשניהם יש ספחת (תולדה)

ה. משלים להבנת שיטת רבנן

  1. ר' חנינא – מלך א חזק ממלך ב, מושאל א חזק ממושל ב,

אך הגמרא מתקנת – מלך א (1) חזק ממושל א (3), מלך ב (2) חזק ממושל ב (4).

  1. רבינא – בגד כותנה חדש (1), ישן (2), סדין פשתן חדש (3), ישן (4).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.