שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – ראש השנה ח

נגן אודיו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת ראש השנה דף ח

(ח. 5+ עד ט. 4+)

א. ראש השנה למעשר בהמה

ר"מ – א' באלול, ר"ש ור"א – א' בתשרי.

המקור של ר"מ – שני שלבים –

  1. הכבשים יולדות בעיקר באדר, ממילא יולדות באב.

"לבשו כרים הצאן (הריון), ועמקים יעטפו בר (אדר), יתרועעו אך ישירו (ניסן)".

  1. ראש השנה בחודש אחרי הלידה – אלול,

(גז"ש ממעשר תבואה, ששם הראש השנה ב-א' בתשרי שזה אחרי האסיף).

המקור של ר"ש ור"ש – שתי אפשרויות –

  1. a.חולקים על השלב הראשון – לדעתם עיקר העיבור בניסן (סוף הפסוק), ועיקר הלידה באלול.
  2. b.חולקים על השלב השני – לומדים מהגזירה שווה שגם ראש השנה למעשר בהמה בא' בתשרי, בלי קשר לזמן הלידה.
  3. לגבי שטרות

ב. ראש השנה לשנים

מלכי ישראל – א' בניסן, מלכי הגויים – א' בתשרי.

(ולמה רב חסדא אמר את זה בג.? כדי להביא לזה מקור מארתחשסתא).

  1. לתקופה (כר"א בדף י שהעולם נברא בתשרי,
  2. יום הדין (מראשי השנה ועד אחרית שנה + תיקעו מחודש שופר בכסה ליום חגנו כי חוק לישראל הוא…).

[עוד שתי דרשות על הכפלות בפסוק:

  1. כי חוק לישראל – כשישראל מקדשים את החודש אז ה' מתחיל את הדין – משפט לאלקי יעקב.
  2. ה' קודם דן את ישראל (כי חוק לישראל) ואח"כ את הגוים (משפט לאלקי יעקב), כמו ששופטים קודם את המלך ואז את העם].
  3. מה כל דעה עושה עם הפסוק של השני?

ג. ראש השנה לשמיטין

שנת השמיטה מתחילה ומסתיימת בתשרי,

מקור – גזירה שווה ל"מראשית השנה ועד אחרית שנה"

            (ולומדים משם ולא מ"ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (ניסן), כי שם כתוב גם "חודשי").

ד. ראש השנה ליובלות

זה מחלוקת –

            רבנן – יו"כ

פסוק ט – וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם.

            רי"ש בן רי"ח ב"ב – א' בתשרי

            פסוק י – וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ.

הערות:

רי"ש – יש שני שלבים – בא' בתשרי – העבדים מפסקים לעבוד (סוג של תוספת ליובל), ביו"כ – משתחררים לגמרי.

רבנן – שבי"ד לא צריכים להכריז ש החודשים מקודים אלא רק מכריזים על היובל (דעת יחיד של ר"א בר"ש בכד:).

  1. תוספת ליובל – דומה לתוספת שבת ושביעית בדף הבא, אך כאן זאת תוספת של ממש (ערוך לנר).
  2. פסוק יב – כִּי יוֹבֵל הִוא קֹדֶשׁ תִּהְיֶה לָכֶם מִן הַשָּׂדֶה תֹּאכְלוּ אֶת תְּבוּאָתָהּ.

לרי"ש – ללמד שלמרות שיש תוספת מיוחדת בהתחלה, אין בסוף.

לרבנן – (אין הו"א שנוסיף תוספת כזו בסוף) לאופקי מר"י שאומר שהיבול הוא גם שנה 1 לספירה הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *