שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף סו – הדף היומי

 

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

 

(סה: 2- עד סו. 1-)

חלק א – רואה מחמת תשמיש

א. ברייתא –

  1. A. נאסרת רק אחרי יצירת חזקה (נסביר לפי התוס')

נאסרת לבעל ראשון רק אחרי 3 פעמים,
וכן לבעל 2 ו3,
ואם קרה ל3 בעלים – נאסרת על כולם.

[ולמה לא נאסרת על כולם כבר אחרי הבעל הראשון? כי לא כל האצבעות שוות.
ולמה לא נאסרת על כולם אחרי שבבעל השלישי ראתה פעם 1? כי לא כל הכוחות שווים].

  1. B. אפשרויות להקל:,
  2. לבעל אחר
  3. בדיקה
    אם רוצה יכולה לבדוק (תוס' – גם בבעל הראשון).
    את הבדיקה עושה עם מכחול שמדמה את איבר התשמיש, ומעבירים בתוך שפופרת כדי לוודא שהדם מהמקור ולא מהצדדים.
  4. תלייה במכה (אם צבע דם המכה זהה לדם שרואה)
    לת"ק דם מכה, גם אם מאותו מקום, הוא טהור.

וכן רבי, ונאנמת לומר שיש לה מכה.

אך רשב"ג – גם דם מכה באותו מקום מטמא!

  1. אם יצרה ווסת לראייה מחמת תשמיש, למשל רק בזמנים מסוימים – טמאה רק באותם זמנים.
  2. בגמרא – הפחדה והוצאת חררת דם

[ואגב זה, סיפור על האישה שרואה מחמת טבילה,
עם העין הרע של חברותיה,
אם 3 פתרונות

  1. תיבעלי ליד הנהר כדי שלא יספיקו לעשות לך עין הרע.
  2. תספרי כדי שיצטערו בשבילך ויעשו הפוך מעין הרע.
  3. תספרי כדי שיבקשו עלייך רחמים.

חלק ב – ההחמרות לימינו

[הקדמה:
כמו שהקדמנו כמה פעמים (לפי שיטת רש"י) –
בפעם הראשונה שאישה ראוה היא נידה. נידה זה 7 ימי טומאה, לא משנה כמה ימים ראתה בפועל.
אחרי 7 הימים – זה זיבה.
אם ראתה יום אחד או יומיים – זה זבה קטנה, וצריכה יום נקי אחד וטובלת ונטהרת.
אם שלושה ימים – היא זבה גדולה וצריכה 7 נקיים.
כל זה ב11 יום שאחרי ימי הנידה. אם עברו 11 יום –  ורק אז ראתה – זה נידה.
אם ראתה זיבה גדולה בימים האחרונים של ה11 יום – לא יכולה להיות נידה עד שנטהרת מהזיבה.
אבל אם ראתה זיבה קטנה (ביום ה11), ואז ראתה שוב למחרת – זה כבר נידה.
(לגבי אם ראתה יומיים (ימים 10,11) ואז שוב למחרת – זה מחלוקת אמוראים).

א. חומרת רב יוסף-רב יהודה-רב: התקין רבי  בשדות (כפרים) – כל ראייה היא ספק נידה ספק זיבה.

ממילא:

  1. ראתה יום אחד –

אם זה זיבה צריך יום נקי אחד.
אם זה נידה היא טמאה 7 ימים. לכן מחמירים טמאה 7 ימים (היום שראתה + 6).

  1. ראתה יומיים –

אם זה זיבה – צריכה יום נקי אחד.
אם נידה – צריכה עוד 5 ימים טומאה.
אבל אולי היום הראשון היה סוף זיבה, והיום השני היה תחילת נידה,
ולכן שוב צריכה עוד 7 ימי טומאה.

  1. ראתה שלושה ימים
    אם זיבה – צריכה 7 נקיים – לכן מחמירים שצריכה 7 נקיים.
    אם נידה – צריכה פחות.

ב. חומרת ר' זירא –

בנות ישראל החמירו על עצמן שגם על ראייה אחת (ולא 3 ימים) – נחשבת זבה גדולה, וצריכה 7 נקיים.

 

2 תגובות

  1. למה מפריע לי לראות נידה בכתיב מלא? מהתנ"ך, דרך המשנה והתלמוד, הגאונים והראשונים, הקדמונים והאחרונים, לא עלתה על דעת איש לכתוב כך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.