שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף יז – הדף היומי

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

(טז: באמצע – יח. 8+)

חלק א – תשמיש באור

תזכורת מאתמול:
המשמש כמה פעמים בלילה, לפי ב"ש צריכה לבדוק בין כל תשמיש, ואם יש רק עד אחד – צריכה להסתכל על העד עצמו, לכן: "תשמש לאור הנר".

ובברייתא – כנ"ל, אך מוסיפה "אע"פ שאמרו המשמש מיטתו לאור הנר הרי זה מגונה…".

א. אסור לשמש מיטתו ביום –

מקור:

  1. רי"ח – "יֹאבַד יוֹם אִוָּלֶד בּוֹ וְהַלַּיְלָה אָמַר הֹרָה גָבֶר" (איוב) – לילה מיועד להריון.

ור"ל – זה לדרשה של ר' חנינא בר פפא שמלאך הממנונה על ההריון שמו לילה,
ושואל את הקב"ה מה יהא על טיפה זו, מלבד האם יהיה צדיק – כי זה לא בידי שמיים.
אך רי"ח – מההסמכה של "לילה" ל"הורה" – בא ללמד גם שהלילה זמן הריון.

  1. ר"ל – "בּוֹזֵה דְרָכָיו יָמוּת" (משלי) – דרך זה ביאה, וביאה בלילה היא בזיון, ואסורה.

ורי"ח – זה מתייחס לדברים בזויים בלי קשר לביאה ביום
(לומד מספוק בבן סירא על 4 דברים בזויים – נפרט בהמשך).

 

(דילוג טז: 2- עד יז. שליש תחתון)

ב. שוב: אסור לאדם לשמש מיטתו ביום –

  1. A. עוד סברות ומקורות:
  2. רב חסדא – מקור: ואהבת לרעך כמוך, ושמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו.
  3. רב הונא – כי ישראל קדושים, ופשוט כך יותר צנוע.
  4. B. היתרים:
  5. רבא – בבית אפל מותר גם ביום.
  6. ות"ח מאפיל בטליתו גם בבית לא אפל.

(אך להאפיל על אור הנר אסור (ב"י)).

  1. C. קושיות:
  2. במשנה ובברייתא ראינו שלב"ש משמשת לאור הנר כדי לבדוק,
    ואמנם הברייתא אמרה שזה מגונה, אבל משמע שזה לא ממש אסור.

תשובה – הכוונה שם שמשמשת בחושך, ומדליקה נר רק לבדיקה, וזה מגונה כי קשה לראות טוב.

  1. של בית מונבז עשו 3 דברים והזכירום לשבח – שימשו מיטותיהם ביום.
    (ובהו"א הבינו שזה שבח – כי כך הבעל לא עייף ולא קץ בה).
    דחייה – הכוונה שבודקים את העד ביום.

 

ג. בדרך אגב –

(יז. רבע תחתון)

  1. A. עוד דברים ששיבחו בהם את בית מונבז:
  2. משתמשים בעד בדיקה בצמר לבן נקי ורך.

[רבא – בגדי פשתן בלויים כשרים.
והרי זה לא לבן?
תשובות:
כשזה פשתן חומר גלם – חייב לבן, אך בבגד זה יותר לבו ומותר.
או – כשזה בגד בלוי זה לבן יותר ומותר].

  1. נוהגים טומאה וטהרה בשלגים
    שאמנם סתם כך לא נחשבים אוכל ומשקה, אך אם חישב לשתותם נחשבים משקה ומקבלים טומאה (אך נטמא מקצתו – לא נטמא כולו, ואילו אם הכל כבר טמא (למשל שנכנס לכלי חרס) נטהר מקצתו – נטהר כולו).

(טז: 7-)

  1. B. עוד הנהגות רעות
  2. בספר בן סירא:
  3. שר הנרגל (ת"ח המרבה בבתי משתאות) /נרגן (מרבה בדברים) / נרגז (כועס)
  4. מושיב שבת (ישיבה) במרומי קרת (העיר) – גסות רוח ומפריע לעוברים ושבים,
  5. אוחז באמה ומשתין (לעיל יג.)
  6. נכנס לבית חברו/שלו פתאום.
  7. אגב זה: רשב"י – 4 דברים שה' והוא לא אוהבים:
  8. הנכנס לביתו/בית חברו פתאום,
  9. האוחז באמה ומשתין,
  10. משתין מים ליד מיטתו (מאוס),
  11. משמש מיטתו לפני כל חי

[רב יהודה חשב – אפילו בעלי חיים,
ואכן רבה בר רב הונא[1] ואביי ורבא עשו דברים שיוציאו מהחדר זבובים/יתושים,
אך שמואל – הכוונה לא לבעלי חיים אלא עבדים ושפחות,
ואילו בית פלוני עשו כך, כי דרשו – "שבו לכם פה עם החמור".

  1. רשב"י – חמישה דברים העושה אותם מתחייב בנפשו –
  2. האוכל שום, בצל, ביצה קלופים, אפילו אם סגורים וחתומים.

גמרא – אם עבר עליהם הלילה.
ורק אם לא שייר את השורש או שום דבר מהקליפה. אם שייר – זה בסדר.

  1. השותה משקין מזוגין שעבר עליהם הלילה.
    גמרא – הסכנה רק בכלי מתכות או נתר (אדמה לבנה).
  2. הלן בבית קברות

כי רוצה רוח טומאה, וזה יכול להיות מסוכן.

  1. הזורק ציפורניים במקום שאישה הרה יכולה לעבור וזה יכול להפיל עוברה.

קולות:
אסור רק כשנטל במספריים ולא בשינוי (שיניים/ציפורניים),
ואוזר רק כשזה ציפורניים של הידיים ורגליים יחד,
ואסור רק אם לא חתך אחירהם עוד משהו.
דחייה:
גם לא בכל הנ"ל – אסור.

ועוד ברייתא: שורפן – חסיד, קוברן – צדיק, זורקם – רשע.

  1. מקיז דם ומשמש מיטתו –
    אם רק הוא – יהיו לו בנים חלשים, אם האיש והאישה – יהיו בנים חלשים מאוד.
    רב – אך אם טעם אחרי ההקזה – הכל בסדר.

 

חלק ב –

במשנה יש תיאור גוף האישה שלפי רש"י זה כך:

מבנה הרחם הפרוזדור והעלייה דף יומי נידה

 

בדקה בדיקה פנימית ומצאה דם בפרוזדור:

  • בתנאים (משנה ובגמרא יז: 9-) –

פשט המשנה  + ר' חייא – טמאה ודאי
קטינא – טמאה ספק

  • באמוראים:
 מהלול ובפנים (לכיוון הרחם)מהלול ולחוץ (לכיוון חזית האישה)איך מסתדרים עם התנאים?
רב הונאטמא ודאי
(חזקה הדם בא כמו שהוא אמור לבוא – מהרחם)
טמא ספק
(שמא התכופפה והגיע דם מהרחם)
יעמיד את המשנה ור' חייא בבפנים,
ואת קטינא בבחוץ.
אביי 1טמא ודאי
(לא חוששים לתנועות שלה לאף כיוון)
טהור ודאי
(לא חוששים לתנועות שלה לאף כיוון)
כר' חייא
אביי 2טמאה ספק
(חוששים לתנועות שלה לשני הכיוונים)
טמאה ספק
(חוששים לתנועות שלה לשני הכיוונים)
כרב קטינא
תלמידי רב הונאבהו"א – ספקספקקשה, כי לא מסתדר עם המשנה ועם ר' חייא
 תשובה:
בקרקע הפרוזדור – טמאה ודאי (כאביי 2)
בתקרת הפרוזדור – ספק
ספקר' חייא והמשנה – בקרקע הפרוזדור.
רב קטינא – בתקרת הפרוזדור.

 

 

[1] לפי תוס'.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.