שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

מכות טו, גמרא דף יומי

להזמנת ספר "דף מאיר" (סיכום וביאור מסכת מכות של אתר סיני) ליחצו כאן

רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר

לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף

 

סיכום הגמרא, דף יומי מכות דף טו

(יד: 2 שורות מלמטה – טו: באמצע)

א. לאו הניתק לעשה – לא לוקים

(איסור התרת בשר הפסח עד הבוקר).

ר"ל – "ביטלו לא ביטלו" – עצם הפוטנציאל לתקן ע"י העשה פוטרו ממלקות (אמנם אם ביטל את העשה בידיים – לוקה)

רי"ח – "קיימו ולא קיימו" – נפטר ממלקות רק אם קיים את העשה בפועל.+

שורש המחלוקת – האם יש התראת ספק – על זה נדבר מחר.

 

ב. רבה בב"ח – רי"ח – אם העשה לא תלוי בלאו (חייבים בו גם לפני שעובר על הלאו) – חייב מלקות.

  1. A. דיון עקרוני – איך במקרה של רי"ח חייב, הרי אינו דומה ל"לא תחסום" (משם נלמד חיוב מלקות בלאוים)?

תשובה – זה כן דומה
(זה שיש עשה לפני הלאו לא גורע מהלאו וחייב,
רק כשהעשה אחרי הלאו ומתקן אותו – פטור.

זה מובן דווקא לרי"ח לעיל,
שצריך שעשה את העשה בפועל ותיקן את הלאו.

אבל לפי ר"ל שמספיק הפוטנציאל,
החלוקה של רבא פחות מובנת, ואולי גם בעשה שקודם ללאו – לא לוקה

 

  1. B. דיון במקורות

רבה מוכיח את דברי רי"ח – ממקרה בו לוקים:

עשה – "וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זבה", לאו – (פסוק אח"כ) – "ולא יטמאו את מחניהם". והדין הוא שלוקים.

קושיא על רי"ח – ממקרה בו לא לוקים:

באונס נערה בתולה פנויה – עשה – "לו תהיה לאישה", לאו – לא יוכל שלחה כל ימיו". והדין הוא שלא לוקה.

תשובה – שם יש עשה נוסף לאחר שגרשה – שיחזיר אותה, ולכן זה לאו הניתק לעשה.

[מאיפה לומדים שיש שם עשה נוסף –

כיוון ראשון – עולא – לימוד מפסוק אחר – גם במוציא שם רע יש את אותו עשה ולאו, ואחד מהם מיותר, אלא נכתב כדי ללמד שיש עשה ומממילא פטור ממלקות.

            למה אחד מיותר ואיך לומדים משם לאונס

  1. המקרה החמור מיותר כי ניתן ללמוד מהקל לחמור

דחייה – שניהם מורים וקלים במשהו
(מוציא שם רע – יש גם קנס וגם מלקות, באונס – עשה מעשה).

  1. הפסוק במוציא שם רע מיותר, שהרי היא כבר אשתו, ומשם לומדים שבאונס יש עשה להחזירה.

דחייה – למה ללמוד לאונס ולא למוציא שם רע עצמו?

תשובה – אכן לומדים למוציא שם רע, ומשם לומדים גם לאונס.

דחייה – לא ניתן ללמוד משם, ששם לא עשה מעשה.

כיוון שני – רבא – לא צריך פסוק נוסף, הפסוק הראשון "לו תהיה לאישה" הוא לעולם ("כל ימיו"), ומתייחס גם לאחר שגרשה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.