שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

הדף היומי – סוכה לו

נגן אודיו

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת סוכה דף לו

(לה: במשנה – לו: במשנה)

פסולים פיזיים באתרוג

א. חזזית

על רובו – פסול

על מיעוטו – כשר

            חומרות:

  1. אם מפוזר ב2-3 מקומות – פסול (מנומר).
  2. על חוטמו – פסול במשהו.
  3. קולא בגמרא – רק ביום הראשון ("ולקחתם" – לקיחה תמה) אבל בשאר – ניתן לקחת ביסים מהאתרוג.
  4. חומרא(ללישנא אחת) – אם זה מעכברים, גם בשאר הימים (מאוס ואינו הדר).
  5. מפולש – פסול.
  6. עבה כאיסר.
  7. גודל מינימלי –
    ר"י מחמיר – כביצה
    ר"מ מקל – מספיק אגוז.
  8. גודל מקסימלי –
    ר"י מחמיר – שיאחז שתיים בידיו
    רי"ס מקל – אפילו אחת בשתי ידיו.
  9. לגבי המינימום –
    המחלוקת דומה למחלוקת בשבת מה הגודל המקסימלי של אבנים שחכמים התירו לטלטל לצורך קינוח –

ב. ניטל הפיטם(באופן לא טבעי) – פסול.

ג. נקלף (הקליפה הדקה החיצונית), רש"י –

            אם הכל – כשר (משנה)

            אם חלק – פסול (רבא, מנומר).

ד. נסדק (בקליפה העבה) – פסול.

ה. ניקב –

            חסר – פסול.

            לא חסר – כשר.

                        חומרות:

ו. כסימן טריפה שנימוח הבשר של הריאה?

בריאה – אם גם הבשר וגם הסמפונות נרקבו – טריפה. אם רק הבשר – כשר.
באתרוג – אם כל הפנים נרקב – רבא מניח שפסול. אם חדרי הזרע נשארו (מקביל לסמפונות) – זאת השאלה של רבא.

ראיה שפסול – ברייתא שפוסל תפוח וסרוח.[1]

דחייה – גם סרוח זה שרקוב בחלק החיצוני.

ז. אתרוג כושי

בדומה לכושי – פסול.

מארץ כוש – לכאורה המשנה פסלה, והברייתא התירה.

            תשובות:

            אביי – המשנה רק פסלה דומה לכושי, אך מארץ כוש כשר תמיד.

            רבא – המשנה פסלה מארץ כוש במקום שלא רגילים בו (ארץ ישראל).

ח. אתרוג הבוסר –

חכמים – כשר, ר"ע – פוסל.

            רבא – ר"ע כר"ש שאתרוג הבוסר לא חייב במעשרות,
כי הטעם של שניהם – אתרוג הבוסר אינו פרי.

            דחיית אביי – ניתן להסביר את ר"ע ור"ש בצורה שונה:

                        פסול ללולב – כי אינו הדר.

                        פטור ממעשרות – כי אינו ראוי להזריע ("תבואת זרעך").

(אגב, זה מזכיר את הסוגיא בדף לא: האם ר"מ שמצריך אתרוג לא קטן ולא ירוק זה משום הדר או משום שאינו פרי).

ט. אתרוג בדפוס –

אם שמר על הצורה הטבעית – כשר,

            רבא – ואפילו שעשה למשל מדפים, כל עוד הצורה הכללית הטבעית נשמרה.

י. גודל האתרוג

במשנה –

הערות אצלנו –

ר"י מקל – עד כביצה,
ר"מ מחמיר – רק עד אגוז.

  1. לגבי המקסימום –

רי"ס מוכיח מר"ע שנכנס עם אתרוג גדול,
ר"מ דוחה – שחכמים אמרו לר"ע שזה אינו הדר.


[1] גם ההו"א קצת קשה, כי מי אמר שמדובר שחדרי הזרע קיימים? אולי גם הם נרקבו ואז ודאי שפסול לפי רבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *