השיעור מוקדש לרפואת גלעד בן יהודית משפחת בר-אוריין
בתוך שאר חולי ישראל
רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר
לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף
סיכום הדף יומי, שבועות דף כ
(יט: תחילת פרק שלישי – כ: שליש עליון)
המשנה – שבועות שתים שהן ארבע
סוגי שבועות ו"שתיים שהן ארבע" –
שבועת ביטוי – נשבע על מעשה, בשוגג, חייב קרבן עולה ויורד.
"שתים שהן ארבע" –
"שתיים" – מפורש בתורה (לְהָרַע אוֹ לְהֵיטִיב) – שבועה על העתיד (אוכל/לא אוכל).
"שהן ארבע" – לא מפורשים בתורה – שבועה על העבר (אכלתי/לא אכלתי)
שבועת שווא – שברור שאינה נכונה או נכונה או שלא יכול לקיים אותה,
א. "שבועה שאוכל" – במשנה זה לשון חיובית,
אז למה בברייתא זה לשון שלילית (לא אוכל)?
- רב אשי – משנה את הגירסא בברייתא ל"שבועה שאי אוכל".
- שם הפצירו בו שיאכל ולא רצה, וברור מההקשר שזה שלילי.
ב. לשון "מבטא" ו"איסר"
הנחת היסוד – גם לשונות אחרות יכולות להיחשב שבועה.
סתירה בברייתא:
ברישא – "מבטא" ו"איסר" נחשבים שבועה (הם מופיעים בפסוקים בפרשת מטות – לאסור איסר על נפשו, ואת מבטא שפתיה).
אך מיד אח"כ – "אם אתה אומר איסור שבוע – חייב, ואם לאו – פטור" – משמע שבאיסר זה ספק!
הסברים:
- אביי –
A. מבטא זה שבועה ממש, אבל איסר זה "התפסה",
B. והברייתא מתלבטת עד כמה התפסה זה כשבועה ממש (ויתחייב בקרבן עו"י).
מקשים – והרי בפסוקים אין הבדל ביניהם:
או ששניהם שבועה ממש –
מבטא – "או נפש כי תישבע לבטא בשפתיים" (ויקרא ה)
איסר – "כל נדר וכל שבועת איסר"
או ששניהם התפסה –
איסר – "או אסרה איסר על נפשה בשבועה" – התפיסה בשבועה
מבטא – "לכל אשר יבטא האדם בשבועה" – התפיס בשבועה,
תשובה –
לגבי מבטא יש פסוק שזה שבועה – "או מבטא שפתיה אשר אסרה על נפשה" – כאן לא מוזכר שבועה, כלומר מבטא זה שבועה בפנ"ע.
לגבי איסר אין פסוק כזה, אלא נישאר עם שני הפסוקים הנ"ל (כך שכאמור הברייתא מתלבטת האם ההתפסה כשבועה)
(כ. שליש תחתון)
- רבא –
חולק על אביי בשתי הנקודות:
- גם איסר זה שבועה ממש ולא התפסה, ומחייב קרבן
- התפסה לא מחייבת קרבן עולה ויורד (אין בזה התלבטות).
והברייתא לא התלבטה אלא אמרה – איסר זה לפעמים נדר ולפעמים שבועה, תלוי בניסוח:
נדר (בחפצא) – "איסר לחם זה עלי", ואין קרבן
שבועה (בגברא) – "איסר שלא אוכל לחם", ויש קרבן.
הערות:
- מקור שזה לפעמים כך ולפעמים כך –
מכך שאיסר כתוב בין נדר לשבועה – "ואם בית אישה נדרה או אסרה איסר על נפשה בשבועה…". - גם אביי יכול להסכים שזה לפעמים שבועה ולפעמים נדר – אלא שלדעתו זה רק התפסה שלהם.
- קושיה – "האומר הרי עלי שלא אוכל בשר כיום שנפטר בו אביו" – משמע איסר זה רק התפסה, אבל מועיל ממש כמו נדר (קשה על שתי הנקודות של רבא).
תשובה – הפוך! הברייתא באה לומר שהתפסה בפנ"ע לא מועילה, ולכן שם אמר במפורש גם את האיסור עצמו ("שלא אוכל") ולא הסתפק בהתפסה.
ומוסיף שמואל – מכאן שאם (למרות שלא צריך) בכ"ז הוסיף התפסה – צריך להתפיס בדבר הנדור (כיום שמת אביו).
והברייתא מחדשת – שגם אם מתפיס כצום גדליה זה תופס (בהנחה שנדר שלא לאכול בצום גדליה, שבזה הפך אותו מדבר האסור לדבר הנדור).