שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שבועות דף יז, גמרא הדף היומי

השיעור מוקדש לרפואת גלעד בן יהודית משפחת בר-אוריין
בתוך שאר חולי ישראל
רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר

לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף

 

סיכום הדף יומי, שבועות דף יז

(טז: 2- יז: מתחת לאמצע)

המשך דין שהייה

תזכורת והקדמה –

טמא שנכנס חייב מיד (בשוגג – קרבן עולה ויורד, במזיד כרת/מלקות)

טהור שנכנס ונטמא בפנים באונס/שוגג –

אם לא התעכב – פטור,
אם התעכב – חייב (בשוגג – קרבן[1], במזיד כרת)

            התעכב זה:

  • שהה עד שהתחיל לצאת –

או – השתחווה (כדי כריעה) ואז יצא בקצרה,
או – שהה כדי השתחוואה מלאה (כ5 שניות)[2], ואז יצא בקצרה,

  • אחרי שהתחיל לצאת – יצא בדרך הארוכה יותר (למשל 30 שניות במקום 20).

לא התעכב – שני תנאים:

התחיל לצאת מיד (למשל תוך 4 שניות) + יצא בדרך הקצרה (20 שניות)

א. שאלות על שהייה (תיקו):

נקדים ששהייה זה גם חומרא וגם קולא –

            חומרא – כי אחרי 5 שניות חייב (שאלה 2 מתייחסת לחומרא)
קולא – כי עד 5 שניות פטור (שאלות 1,3,4 – מתייחסות לקולא)

  1. רבא – האם גם למלקות מקלים בשהייה (5 שניות), או שחייב לצאת מהר יותר?
    כלומר אם היו שם עדים שהתרו בו שיצא מהר, והוא שהה למשל 4 שניות ורק אז יצא, האם יש לו דין שהייה (5 שניות) ופטור, או שבמלקות לא הקלו וכיוון שלא יצא ממש מיד (למשל שנייה/שתי שניות) – חייב[3].
    והרמב"ם מקל.
  2. רבא – אם נכנס מהאוויר (נתלה על משהו בתקרה למשל) – האם חייב ב5, או שמקלים עליו עד שירד לרצפה?
    כלומר האם זה דין בזמן – וחייב אחרי 5 שניות,
    או דין באפשרות להשתחוות בפועל – וכרגע הוא לא יכול, ובינתיים פטור.

(השאלה אינה האם האוויר קדוש (הוא ודאי קדוש), אלא האם באוויר יש דין שהייה).

  1. רב אשי – טימא עצמו במזיד –
    האם גם כאן נקל עליו שחייב רק אחרי 5 שניות או שכאן חייב לצאת מהר יותר?
  2. רב אשי – נזיר שמצא את עצמו באמצע בית קברות –
    האם גם כאן מקלים בשהייה (5 שניות) כמו במקדש, או שמחוץ למקדש מחמירים יותר וחייב לצאת מיד ואחרת חייב מלקות (בהתראה).

 

(יז. באמצע)

ב. דיון על הדרך הקצרה והארוכה –

הבהרה של רבא – אם הלך בקצרה, אפילו הלך ממש לאט (עקב בצד אגודל וכל היום) – פטור.

שאלות:

  1. בעי רבא – מה אם הלך בקצרה אך מדי פעם שהה 2 שניות, האם השהיות מצטרפות ל5?
  2. שאל אביי – מה אם הלך בארוכה מאוד מהר, כך שהיה כמו הליכה רגילה בקצרה?

ענה רבה – אסור וחייב,

מתקיף ר' זירא – כתוב בסנהדרין (פג.) שכהן טמא שעבד במקדש (במזיד) חייב מיתה בידי שמיים.

במה מדובר?
הרי אם היה טמא ונכנס – חייב כרת,
ואם נטמא בפנים ושהה – גם חייב כרת.
ואם הוא לא שהה 5 שניות ולכן לא חייב כרת – איך הספיק בזמן הזה לעבוד עבודה?

אלא אומר ר' זירא – צריך למצוא דרך שישהה מספיק זמן בפנים ובכ"ז לא יחשב לו שהייה –

אם נסתכל על כל ההגדרות כהגדרות של זמנים – זה מובן, נעמיד שאכן שהה כדי השתחוואה (5 שניות), אלא שאח"כ יצא מאוד מהר בקצרה (למשל 15 שניות), וכך פטור מכרת כי זה יצא פחות מה24 שניות של (לא שהה (4) + דרך קצרה (20).

ולפי זה – כיוון שהכל זה זמנים, אז גם אם יצא בארוכה (30) אבל מהר (20) – פטור.

דוחה אביי – ייתכן שלא שהה כלל ויצא בדרך קצרה, אלא שתוך כדי הליכה הפך עם מזלג את הבשר שעל המזבח וקירב את צלייתו (כך שנשרפו תוך שעה במקום שעתיים) – נחשב עבודה.
(יז: רבע)

ג. אגב – ר' אושעיא (עם עזרה בביאור מרבא) – שיש שני מסלולים במי שנכנס לבית המנוגע ונטמא –

אם נכנס בדרך הרגילה ("והבא אל הבית") – מספיק שרובו נכנס.

אבל אם נכנס בדרך משונה (למשל שהלך אחורה) – צריך שכולו ייכנס,

כי כאן אינו נטמא כמי שבא אל הבית, אלא כמו כלים שכבר היו בבית, וצריך שכולו יהיה בבית (ואפילו אם רק החוטם עדיין בחוץ – טהור).

ראיה מהנושא שלנו שביאה משונה אינה ביאה – גג העזרה אינו קדוש, וטמא שנכנס לעזרה דרך הגג אינו חייב (כמובן – אא"כ ישהה שם).

[1] לא מספיק ברורה לי הסיטואציה. הרי בשביל לחייב קרבן צריך שקודם ידע שנטמא, ואז אם מיהר החוצה – פטור, אם לא מיהר כ5 שניות – חייב כרת, אלא מדובר שלא מיהר, ואחרי שנייה הספיק לשכוח שנטמא, ואז נשאר עוד כמה שניות – חייב קרבן.

וגם, לכאורה תמיד אם שכח יתחייב קרבן, כי הרי אם שכח – מה יגרום לו פתאום למהר ולצאת החוצה?

[2] שם ראינו מחלוקת אם זה כ5 או 8, אך הרמב"ם פוסק את האפשרות הקצרה (כ5).

[3] איך חייב, הרי השהייה זה לאו שאין בו מעשה? אחת התשובות בתוס' – הכניסה הראשונה שלו לעזרה נחשבת מעשה, והשהייה נחשבת המשך אותו מעשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.