השיעור מוקדש לרפואת גלעד בן יהודית משפחת בר-אוריין
בתוך שאר חולי ישראל
רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר
לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף
סיכום הדף יומי, שבועות דף טו
(יד: שורה אחרונה עד טז. 1+)
תהליך הרחבת העזרה והעיר
המשנה
הנפק"מ:
העזרה – לאכול שם קודשי קודשים, ולחייב טמא שנכנס בכרת/עולה ויורד,
העיר – לאוכל מע"ש וקודשים קלים
מי צריך להסכים: מלך, נביא, אורים ותומים ובסנהדרין של 71
איך מקדשים את התוספת:
הולכים עם 2 לחמים מסביב להיקף השטח החדש
[בקידוש העיר – הביאו 2 קרבנות תודה, ולקחו מכל קרבן 1 מ40 הלחמים, בקידוש העזרה – הלכו עם מנחות]
וחברי הסנהדרין הולכים אחרי נושאים הלחם, ואחריהם העם
ויש "שיר" – יוסבר בגמרא
ובסוף לגבי הלחמים – הפנימית נאכלת, החיצונה נשרפת.
גמרא –
א. מנא הני מילי שצריך מלך, נביא, אורים ותומים ובסנהדרין של 71 –
כמו במשכן שהיה מלך ונביא (משה), אורים ותומים (אהרן) וסנהדרין של 71 (הזקנים)
ומניין שזה גם לדורות – וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כׇּל־כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ (שמות כה, ח-ט) – וכן תעשו לדורות.
מקשה רבא – והרי לגבי הכלים יש הבדל בין המשכן למקדש –
שבמשכן משחיתן מחנתכן, ואילו אחר כך עבודתן מחכנתן?
תשובה – שם יש לימוד שזה לא כמו במשכן:
(והגמרא מביאה שני לימודים ומראה למה כל אחד בפנ"ע לא מספיק)
- במדבר ז, א – וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם, אותם במשיחה ולא לדורות.
דחייה – אולי תדייק אחרת: אותם במשיכה, ואילו לדורות – או משיחה או עבודה?
- רב פפא – במדבר ד, יב – וְלָקְחוּ אֶת־כׇּל־כְּלֵי הַשָּׁרֵת אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ־בָם בַּקֹּדֶשׁ – תלוי בשירות (עבודה) ולא במשיחה.
דחייה – אולי צריך גם משיחה וגם עבודה?
לכן יש את שני הלימודים:
יְשָׁרְתוּ־בָם – ללמד שאי אפשר בלי עבודה,
וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם – שצריך דווקא עבודה ולא משיחה.
(טו. שליש)
ב. במשנה: "בשתי תודות"
- A. תנא (לגבי העיר) – הכוונה לשני לחמי חמץ של שני קרבנות תודה ולא לבשר הקרבן
מקור – כשנחמיה קידש מחדש את ירושלים – וָאַעֲלֶה אֶת־שָׂרֵי יְהוּדָה מֵעַל לַחוֹמָה, וָאַעֲמִידָה שְׁתֵּי תוֹדֹת גְּדוֹלֹת וְתַהֲלֻכֹת לַיָּמִין מֵעַל לַחוֹמָה לְשַׁעַר הָאַשְׁפֹּת (נחמיה יב, לא)
ומה הכוונה גדולות –
אם הכוונה לקרבן גדול (פר ולא כבש) – שיכתוב פר,[1]
ואם הכוונה פרים גדולים ולא קטנים – הרי לה' זה לא משנה (אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון לבו לאביו שבשמיים)
אלא הכוונה ללחמים הגדולים שבלחמי התודה – לחמי החמץ,
[איפה רואים שהן הגדולות:
דתנן (משנה מנחות עו:) – לחמי התודה (40) היו באות מסה"כ 20 עשרון (=2 איפות),
10 ל10 חלות חמץ,
ועוד 10 ל30 חלות מצה (חלות, רקיקין, רבוכה),
(המקור שזאת החלוקה מופיע בגמרא שם)].
(טו. 9-)
- B. רמי בר חמא – את העיר מקדשים בחלות התודה, את העזרה בשיירי מנחה
כלומר מקריבים מנחה, מקטירים את הקומץ למזבח, ועם השיריים (שהכהנים אוכלים) – הולכים בהיקף גבול העזרה.
ולמה – צריך משהו שמגדיר את הגבול שהוא יוצר כלומר שאם יצא ממנו – ייפסל:
ירושלים – לחמי תודה – שאם יוצאים מירושלים נפסלים
העזרה – שיירי מנחה – שאם יצאו מהעזרה נפסלו
אז שגם כאן ישתמשו במנחת חמץ?
- שישתמשו במנחת חמץ?
תשובה – אין דבר כזה מנחת חמץ (זה אסור)
- אז יחמיץ רק את השיריים ואז יקדשו בהם?
תשובה – גם זה אסור.
(טו: 4+)
- אז שיקדשו בשתי הלחם של עצרת שהם כן מנחת חמץ?
תשובה – אי אפשר טכנית:
- יסיימו לבנות לפני יו"ט ויקדשו לפני יו"ט?
תשובה – לפני יו"ט הלחם עוד לא קדוש בקדושת הגוף (כי מתקדש רק כששוחטים את כבשי העצרת), ולכן לא נפסל ביציאה מהעזרה – שזה לא טוב.
- יסיימו לבנות לפני יו"ט ויקדשו בתוך יו"ט?
תשובה – צריכים לקדש ביום סיום הבנייה.
- יסיימו לבנות בתוך יו"ט ויקדשו בתוך יו"ט?
תשובה – אסור לבנות את המקדש ביו"ט.
- שיסיימו ויקדשו אחרי יו"ט?
הלחמים ייפסלו בלינה (צריכים להאכל עד חצות הלילה שבמוצאי יו"ט).
- שיסיימו ויקדשו במוצאי יו"ט בלילה לפני חצות? (לפני שהלחמים נפסלים)
תשובה – אסור לבנות בלילה.
לכן לסיכום – א"א להשתמש בחמץ כמו התודה,
אבל אומר הירושלמי – אמנם לא עשו חמץ, אבל כן השתמשו דווקא במנחת מאפה תנור (שגם היא לחם, שלפחות בזה יהיה דומה ללחמי התודה).
(טו: שליש)
ג. בשיר
ת"ר – ארבעה מזמורי תהלים –
(מלבד המזמור הראשון שהוא הודיה כללית, שאר המזמורים הם הודיה/תפילה על הצלה ממי שמפריע לבנות את המקדש)
- פרק ק – מזמור לתודה
- פרק ל – מזמור שיר חנוכת הבית לדוד, ארוממיך ה' כי דיליתני
- פרק צא – יושב בסתר עליון, ואומר עד פסוק י – "כי אתה ה' מחסי עליון שמת מעונך",
[זה נקרא שיר של פגעים – "יפול מצדך אלף ורבבה מימינך" (פסוק ז)
או שיר של נגעים – "ונגע לא יקרב באהוליך" (פסוק י)
- פרק ג – מזמור לדוד בבורחו מפני אבשלום בנו… רבים אומרים לנפשי אין ישועתה לו
[ואגב "יושב בסתר עליון" – ריב"ל היה אומר אותו לפני שהלך לישון.
והרי ריב"ל אבר ללחוש פסוק למכה להתרפאות?
תשובה – להגנה מותר, לריפוי אסור.
והרי לריפוי מכה לא רק "אסור" אלא במשנה בסנהדרין צ. – אין לו חלק לעולם הבא!
תשובה – שם זה כשיורק על המכה ואז אומר פסוק.
לסיכום:
להגנה – מותר,
ריפוי בלי לירוק – אסור
ריפוי עם לירוק – אין לו חלק לעוה"ב.
ומעיר המאירי –
כל זה כשזה סוג של לחש,
אבל לומר פסוקים בתור תפילה – ודאי מותר.
ד. סדר ההליכה עם התודות
במשנה כתוב (סוף יד.) – "ובית דין מהלכין, ושתי תודות אחריהן, וכל ישראל אחריהן"
- מי קודם – בי"ד או התודות?
פשט המשנה – בי"ד קודם
קשה מהפסוק בנחמיה הנ"ל –
לא – וָאַעֲלֶה אֶת־שָׂרֵי יְהוּדָה מֵעַל לַחוֹמָה וָאַעֲמִידָה שְׁתֵּי תוֹדֹת גְּדוֹלֹת…
לב – וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵיהֶם הוֹשַׁעְיָה וַחֲצִי שָׂרֵי יְהוּדָה.
אלא – התודות קודם
וזה כוונת המשנה – ובית דין מהלכין, ושתי תודות, והבית דין אחריהן.
- במשנה – "הפנימית נאכלת והחיצונה נשרפת"
איך הלכו שתי התודות –
דעה אחת – זו כנגד זו במקביל
הם הלכו מחוץ לחומת העיר, והפנימית היא הקרובה יותר לחומה.
ולפי"ז מובן שהחיצונה נשרפת כי היא יצאה מהגבול, והפנימית נאכלת – כי החיצונה יוצרת את הגבול ממנה ופנימה, והפנימית בפנים ולא יצאה.
דעה שנייה – זו אחר זו, בטור.
הפנימית היא האחורית, שקרובה יותר לדייני הבי"ד שהולכים אחרי התודה.
לפי"ז קשה – או ששתיהן יאכלו כי הם בתוך הגבול החדש, או ששתיהן ישרפו?[2]
תשובה – זה על פי נביא, ואין בזה טעם.
(וכך מוכח – כי באמת גם לדעה שהלכו במקביל – שתיהן קידשו את השטח, כך שגם שם או ששתיהן בפנים או ששתיהן בחוץ).
[1] (קרבן תודה אפשר להקריב מהבקר או הצאן)
[2] לכאורה אפשר לתרץ שהראשונה יוצרת את הגבול, כשהיא בתוך הגבול, וכך השנייה שהולכת ישר אחריה נמצאת כבר בתוך הגבול ולכן לא נשרפת.