שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שבועות דף י, גמרא הדף היומי

השיעור מוקדש לעילוי נשמת צוריאל שושן בן דפנה ז"ל
רוצים להקדיש שיעור? ליחצו כאן ובזכותכם יעלה עוד שיעור לאוויר

לצפייה בתרשים החי של השיעור למי שחסום ביוטיוב
לחוברת הסיכום באתר | לרכישת ספר מודפס עם הסיכומים (חדש!)
להדפסת התרשים של הדף

 

גמרא דף יומי, שבועות י

(י. שליש עליון – י: רבע תחתון)

 

המשך – מקור לכפרות על טומאת מקדש וקודשיו

תזכורת לדינים שכבר ראינו לגביהם מקורות:

א. מזיד (כרת) – שעיר הפנימי מכפר

ב. ידע-שכח-ידע – קרבן עולה ויורד

ג. ידע-שכח, חטא  – בינתיים שעיר פנימי, וכשייזכר  – עולה ויורד

ד. לא ידע-ידע  –

לרוב הדעות – שעיר שבחוץ ביו"כ מכפר

אך רי"ש – עולה ויורד, ואילו שעיר החיצוני – זה כמו שעירי רגלים ור"ח)

ה. לא ידע אף פעם (וזה הנושא להיום – מקורות לר"י ור"ש):

ר"י: שעירי הרגלים + ר"ח,
ר"ש: שעירי הרגלים (ואילו של ר"ח לרמה הבאה)

ו. לא טמא שאכל טהור אלא טהור שאכל טמא  – ר"ש: שעירי ר"ח.

היום נראה את ר"מ ור"ש בר"י-ר"ש שהם קצת יותר גמישים בתפקידי השעירים:

 

א.  שיטת ר"מ – אין הבדל בין 3 הרמות התחתונות

כל שלושת השעירים (חיצוני, רגלים ור"ח) מכפרים על שלוש הרמות התחתונות (לא ידע-ידע, לא ידע כלל, טהור שאכל טמא).

מקורות:

  1. A. ר' חמא בר"ח – "ושעיר".
  2. כל שעיר לומד ומלמד לשעיר שצמוד אליו.
    (ר"ח <=> פסח <=> שבועות <=> יו"כ <=> סוכות)

דחייה – בקודשים לא עושים היקש מהיקש.

  1. כל שעיר לומד ומלמד ישירות לשאר השעירים.

דחייה – בשבועות ויו"כ אין ו"ו.

  1. B. ר' יונה – "אלו תעשו לה' במועדיכם".

הערות:

  1. והרי ר"ח לא חלק מהמועדים (באמור)?

תשובה – הוא כן מועד (פסוק באיוב).

  1. מגביל רי"ח – כל זה כאמור רק ב3 התחתונים,
    אבל שעיר הפנימי רק עם עצמו (נלמד אתמול מ"אחת בשנה… אחת בשנה").

 

ב. ר"ש ב"י – ר"ש – בשלושת השעירים התחתונים – כל שעיר מכפר על הרמה שלו ועל הרמות שמתחתיו.

כלומר:

שעיר חיצוני – (ד) לא ידע-ידע, (ה) לא ידע כלל, (ו) טהור שאכל טמא
רגלים  – (ה) לא ידע כלל, (ו) טהור שאכל טמא
ר"ח  – (ו) רק טהור שאכל טמא

מקור – מצד אחד כנראה ילמד כמו ר"מ להקיש את 3 השעירים

מצד שני מגביל את ההיקש ע"י ההגבלות של ר"י ור"ש, אך רק באופן חלקי –

בר"ח

ילמד את "עוון" – שמכפר רק על עצמו
אך לא את "אותה" – כי לדעתו האחרים מכפרים גם עליו

בשעיר הפנימי – "אחת" אחת" –

מסכים לשני הלימודים שהוא אכן מנותק מהשאר.

בשעיר החיצוני

הבעיה

אם מקיש לשעיר הפנימי, אז לא הוא על אחרים ולא אחרים עליו

ואם לא מקיש – אז הוא על אחרים ואחרים עליו!

אז איך נלמד שהאחרים לא עליו אבל הוא כן על האחרים?

נראה את הפסוקים

  1. הפסוק של ההיקש – במדבר כט, יא – "(שעיר החיצוני) שְׂעִיר־עִזִּים אֶחָד חַטָּאת מִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפֻּרִים (שעיר הפנימי)…"
  2. הפסוק של ההגבלות בשעיר הפנימי (שמות ל, י)

"וְכִפֶּר אַהֲרֹן עַל קַרְנֹתָיו אַחַת בַּשָּׁנָה

(ולמדנו בשעיר הפנימי – שלא מכפר על אף אחד אחר, אך נשים לב שזה מתייחס למזבח ולא לשעיר)

מִדַּם חַטַּאת הַכִּפֻּרִים אַחַת בַּשָּׁנָה יְכַפֵּר עָלָיו לְדֹרֹתֵיכֶם

(ולמדנו בשעיר הפנימי – שאחרים לא מכפרים עליו)

ועכשיו להיקש מהפנימי לחיצוני – ההיקש מתייחס רק לשעיר ולא למזבח, ולכן:

לומד מההיקש את ה"אחת" השני (שמתייחס לשעיר) – ולכן אחרים לא מכפרים עליו,

אך לא מההיקש את ה"אחת" הראשון (שמתייחס למזבח הקטורת) – ולכן הוא כן מכפר על האחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.