שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

הדף היומי – ראש השנה ד

סרטון דף יומילהורדת חוברת עם סיכום של כל שיעורי הדף היומי על מסכת פסחים ליחצו כאן (מומלץ)

לתרשים של הדף היומי: לחץ על קליק ימני בעכבר ואז פתח בחלון נפרד או שמור למחשב

להורדת תמלול מלא של שיעור הדף היומי המוקלט לחץ כאן

דף יומי מסכת ראש השנה דף ד

(ד. 8- עד ה. 7-)

ראש השנה לרגלים – לעניין בל תאחר

א. מתי עובר על בל תאחר

דברים כג, כב –

"כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרֹשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא".

מהמקל למחמיר (שתי ברייתות) –

  • ר"ש – שלושה רגלים כסדרן, מפסח.
  • רבנן – שלושה רגלים
  • ראב"י – שני רגלים
  • ר"א בר"ש – סוכות
  • ר"מ – רגל אחד

(ד: 9+)

ועכשיו לפי הלימודים –

מקור

תגובות

רבנן – שלושה רגלים

אחרי הפירוט של שלושת הרגלים בפרשת שופטים – "שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג הַסֻּכּוֹת וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי יְקֹוָק רֵיקָם ".

הזכרת שלושתם שוב מיותרת, ובאה ללמד על בל תאחר אחרי 3 רגלים.

(ד: שליש תחתון)

1. מצות ושבועות – ללמד שגם בשבועות יש תשלומין לחגיגה למשך שבעה ימים כמו בפסח, אם לא הביא בראשון.

הערות:

a. ולמה לא נלמד מסוכות שיש תשלומין 8 (הרי לגבי זה שמיני עצרת הוא המשך של סוכות)? תשובה – תפסת מרובה לא תפסת.

b. מאיפה שאר הדעות ילמדו את זה? כמו שבחודש – יחידת המניין היא ימים, והקידוש הוא של יום אחד, כך בספירת העומר – יש שתי יחידות מניין ימים ושבועות, לכן החג עצמו יום אחד, אך יש גם קדושה ל7.

2. סוכות – (ד: 1-)
ללמוד מפסח שטעון לינה במוצאי יו"ט ראשון.

ושאר הדעות –
"ופנית בבוקר והלכת" – כל פניות שאתה פונה יהיו בבוקר (ספרי).

ר"ש – שלושה רגלים כסדרן

הזכרת שלושתם מיותרת, והזכרת סוכות עוד יותר מיותרת (כי הוזכרה בפסוק הקודם) מכאן שסוכות אחרון.

ר"א בר"ש – סוכות

הזכרת סוכות מיותרת, ורק היא קובעת לבל תאחר.

ר"מ – רגל אחד

דברים יב,ה-ו – "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ וּבָאתָ שָׁמָּה. וַהֲבֵאתֶם שָׁמָּה עֹלֹתֵיכֶם וְזִבְחֵיכֶם וְאֵת מַעְשְׂרֹתֵיכֶם וְאֵת תְּרוּמַת יֶדְכֶם וְנִדְרֵיכֶם וְנִדְבֹתֵיכֶם וּבְכֹרֹת בְּקַרְכֶם וְצֹאנְכֶם".

(ד: שליש עליון)

זה רק מצוות עשה, לא ללאו.

ור"מ – כיון שיש עשה, ממילא זה זמנו, וממילא יש גם לאו.

ראב"י – שני רגלים

בסוף קרבנות המועדות – במדבר כט, לט – "אֵלֶּה תַּעֲשׂוּ לַיקֹוָק בְּמוֹעֲדֵיכֶם לְבַד מִנִּדְרֵיכֶם וְנִדְבֹתֵיכֶם לְעֹלֹתֵיכֶם וּלְמִנְחֹתֵיכֶם וּלְנִסְכֵּיכֶם וּלְשַׁלְמֵיכֶם".

מיעוט מועדים – שניים.

נצרך לר' יונה – להקיש את השעיר של כל המועדים לשעיר ר"ח ("לשאת את עוון העדה"), שכולם מכפרים על טומאת מקדש.

(וראב"י – ?

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.