לשמיעת מבוא למסכת שבועות לחץ כאן:
לשמיעת השיעור על דף ב לחץ כאן:
להדפסת תרשים הדף היומי לחץ כאן
סיכום הגמרא, דף יומי מסכת שבועות דף ב
(ב. במשנה עד ב: סוף המשנה)
חלק א – שתיים שהן ארבע
שתיים | שהן ארבע | |
שבועות | על העתיד להרע (לא יעשה) או להיטיב (שיעשה). | על העבר שלא עשה או שעשה |
טומאה | טעה שאינו טמא ונכנס למקדש או אכל קודש | טעה בקודש – שאינו קדוש או מקדש |
יציאות השבת | הוצאה עשיר הוציא, עני הוציא | הכנסה עשיר הכניס, עני הכניס |
מראות נגעים | שאת ובהרת | שתי תולדות מפורטות בגמרא |
חלק ב – הרחבה לגבי כפרה על טומאת מקדש וקודשיו
א. סוגי הקרבנות:
- A. שעירי מוספים של ר"ח ורגלים
- B. יום כיפור –
- פר של הכה"ג.
- שעיר לה' ושעיר לעזאזל.
- שעיר מוסף לכפר (כחלק מקרבנות המוסף) – "שעיר עיזים אחד חטאת, מלבד חטאת הכיפורים…".
ב. המקרים השונים
מהחמור לקל => | ||||
טמא שאכל קודש או נכנס למקדש | טהור שאכל טמא קדוש בשוגג (לא כרת) | |||
ידע לפני ואחרי | ידע רק אחרי | לא ידע לא לפני ולא אחרי | ||
עולה ויורד
(ועד שידע אחרי, שעיר פנימי של יו"כ תולה). | ||||
ר"י | שעיר יו"כ חיצוני (=מוסף) | שעירי רגלים ור"ח | ||
ר"ש | שעיר יו"כ חיצוני (=מוסף) | שעיר רגלים | שעירי ר"ח | |
ר"מ | כל שעירי המוסף: שעיר יו"כ חיצוני, שעירי רגלים, שעירי ר"ח | |||
ג. לדעת ר"ש –
אמר לחכמים: אם למשל אבד שעיר יו"כ, והשתמשו באחר, והוא נמצא אחר כך, אפשר להשתמש בו לרגלים או ר"ח.
כי למרות שלכל אחד יש כפרה אחרת, בכל זאת כולם באים בשביל טומאת מקדש וקודשיו.
[יש שתי גרסאות בר"ש,
הגירסה הראשונה היא מה שבטבלה,
הגירסה השנייה היא שכל אחד מכפר גם על מה שקל ממנו.
ממילא ודאי ששל יו"כ יכול לבוא גם לרגלים ור"ח,
וכל החידוש הוא שגם אפשר להפך (של ר"ח ליו"כ למשל)].
ד. עוד כפרות:
- על זדון טומאת מקדש וקודשיו – שעיר פנימי של יו"כ
- על כל שאר העבירות, במזיד ובשוגג, – שעיר המשתלח.
(אא"כ חייב עונש בידי אדם.
הגמרא (יב-יג) דנה אם צריך לשוב בתשובה).
- לכהנים – הפר של הכה"ג ביו"כ מכפר על מה שמכפר השעיר הפנימי והחיצוני.
ר"ש –
- a. הפר לא חייב וידוי בשביל זה.
- b. הווידוי על הפר מכפר לכהנים על מה ששעיר המשתלח מכפר לישראל.
ה. עוד סיכום מזווית אחרת:
עולה ויורד | שעיר פנימי | שעיר חיצוני | רגלים | ר"ח | פר כה"ג | שעיר לעזאזל | ||
טומאת מו"ק – לא ידע לפני ואחרי | טומאת מו"ק – 1. תולה עד שידע אחרי. 2. זדון. | מקביל לשעיר הפנימי והחיצוני – אבל לכהנים.
| על כל שאר העבירות | |||||
ר"י | טומאת מו"ק – ידע רק אחרי | טומאת מו"ק – לא ידע לפני ואחרי | ||||||
ר"ש | טומאת מו"ק – ידע רק אחרי | טומאת מו"ק – לא ידע לפני ואחרי | טהור שאכל טמא | לר"ש – מקביל גם לשעיר המשתלח.
לת"ק – שעיר המשתלח גם לכהנים | ||||
ר"מ | ידע רק אחרי. לא ידע כלל. טהור שאכל טמא | |||||||
ר”מ | ר”ש ב”י – ר”ש | ר”ש | ר”י | החטאים (מהחמור לקל ) |
שעיר בפנים | מזיד | |||
קרבן עולה ויורד | ידע שכח וידע | |||
שעיר בפנים | ידע – שכח | |||
בחוץ +רגלים +ר”ח | בחוץ | שעיר בחוץ | שעיר בחוץ | 1. לא ידע – ידע |
בחוץ +רגלים | שעירי רגלים | שעירי רגלים ור”ח | 2. לא ידע כלל | |
בחוץ+רגלים+ר”ח | שעירי ר”ח | ———— | 3. טהור שאכל קודשים טמאים |
2 תגובות
שימו לב לטעות בשיעור על שבועות ב.-ב:
בטבלאות (ללא כל כוונה לזלזל בהשקעה שנעשתה בהן כמובן) הן בסרטון והן בסיכום בדף האינטרנט עצמו השתרבבה טעות בדעתו של ר"ש ב"י.
בשורה שמדברת על המצב של [b]"לא ידע כלל"[/b] רשום [b]"בחוץ + בחוץ"[/b] במקום [b]"בחוץ + רגלים"[/b] שהיא דעתו של ר"ש ב"י
ואילו בסרטון באותו מקום רשום [b]"בחוץ + ר"ח"[/b] במקום הדעה הנכונה שהיא, כפי שכתבתי, [b]"בחוץ + רגלים"[/b]
כמובן, ללא כל כוונה להעליב, האתר עושה חיל- עלו והצליחו
תוקן (כאן באתר, בסרטון זה יותר מסובך לתקן), תודה רבה.