שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

שיעור גמרא פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת. וב15 דקות בלבד.

קבל את השיעורים גם ב:

מסכת נידה דף לג – הדף היומי

 

 

להורדת חוברת של סיכומי הדף היומי בכתב על מסכת נידה לחץ כאן.

(לב: 9- עד לג: במשנה)

 

הקדמות:

  1. הסבר על דרגות הטומאה
  2. זב וחבריו (זב, זבה, יולדת, נידה) מטמאים במשכב ומושב ומדרס (מעכשיו נקצר ונכתוב "משכב"),
    והמשכב נעשה אב הטומאה חמור – מטמא אדם וכלים, ואפילו מטמא את הבגדים שעל האדם.
  3. בועל נידה נעשה נידה כמותה, וגם הוא מטמא משכב.
  4. יש עוד סוג טומאה שנקרא "עליונו של זב" – שדבר שהזב נושא (רמב"ם – גם בלי לגעת) – נעשה ראשון לטומאה.

 

חלק א: במשנה – בועלי כותיות  (שהם בעצם ספק בועלי נידות) – "מטמאים משכב תחתון כעליון"

מה הכוונה?
אם הכוונה שמטמאים את כל עשר המצעות שהם יושבים עליהם – זה ברור (כמו כל טומאת מדרס),
אלא החידוש: שהמשכב של בועל נידה לא נעשה אב אלא ראשון, כמו שעליונו של זב הוא ראשון.

דיונים על זה:

  1. A. מניין שעליונו של זה טמא ראשון?
    כתוב לגבי זב:[1]
    ה – וְאִישׁ אֲשֶׁר יִגַּע בְּמִשְׁכָּבוֹ יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד הָעָרֶב – מקור למשכב הזב.
    י – וְכָל הַנֹּגֵעַ בְּכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה תַחְתָּיו יִטְמָא עַד הָעָרֶב,
    וְהַנּוֹשֵׂא אוֹתָם יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד הָעָרֶב – הנושא את משכב הזב טמא לטמא בגדים.

על מה מדובר בתחילת פסוק י:
אם על המשכב שתחת הזב – זה כבר נאמר,
אלא על דבר שהזב תחתיו,כלומר עליונו של זב.

ומניין שהוא רק ראשון?

  1. מזה שנתקו מהמשך הפסוק –
    שהמשכב מטמא אדם לטמא בגדים, ואילו עליונו כתוב בנפרד.

דחייה: אז אולי רק נתקו לומר שהוא אב, אבל לא אב חמור (כלומר מטמא אדם, אבל לא אדם ובגדים שעליו).

  1. מזה שכתוב שכל הנוגע "יטמא" – משמע שאלו דברים שאין להם טהרה במקווה, כלומר אוכלין ומשקים ולא אדם וכלים.

(לג. 11+)

  1. B. מניין שמשכב של בועל נידה הוא ראשון?

כד – וְאִם שָׁכֹב יִשְׁכַּב אִישׁ אֹתָהּ וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו,
וְטָמֵא שִׁבְעַת יָמִים,
וְכָל הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עָלָיו יִטְמָא.

וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו – שהוא נעשה אב הטומאה כמותה (ומטמא אדם וכלים),
ומניין שהמשכב שלו הוא רק ראשון – "וְכָל הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עָלָיו יִטְמָא" –

  1. הפסוק מיותר, כי הרי אם הוא כמותה אז גם המשכב שלו טמא,
    אלא ניתקו הכתוב כדי ללמד שהוא קל יותר – שהמשכב שלו רק ראשון.

מקשה רב אחא: אולי ניתקו ללמד שהוא אב לא חמור (מטמא אדם אך לא אםד והבגדים שעליו).

  1. רב אסי – "יִטְמָא" – מזה שכתוב על המשכב פשוט "יִטְמָא", ולא כתוב כמו בשאר המשכבות בפרשה שכל הנוגע במשכב יטמא ורחץ בגדיו, מכאן שהמשכב שלו לא מטמא אדם וכלים.

 

שאלות על זה – למה לא מקלים על בועל נידה אפילו יותר:

           (לג. שליש תחתון)

  1. למה לא עושים "כלל ופרט" –
    "וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו" – כלל (לגמרי כמו נידה), "וְכָל הַמִּשְׁכָּב…" – פרט (דווקא משכב) –
    ואז אין בכלל אלא מה שבפרט – ויטמא רק במשכב!

תשובות:

  1. אביי – וטמא שבעת ימים מפסיק בין הכלל לפרט, ולא דורשים כלל ופרט.
  2. רבא – "וכל המשכב" – זה דווקא ריבוי ולא פרט.

 

  1. מקשה ר' יעקב – אולי נאמר שאפילו המגע שלו לא מטמא אדם וכלים?
    שהרי אם בנידה – המגע שלה והמשכב שלה שניהם אב,
    אז בבועל נידה גם תשווה: שגם המגע כמו המשכב לא יהיה אב!

עונה אביי: וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו – משמע שבא להמיר עליו.

 

(לג. רבע תחתון)

חלק ב – הכותים נחשבים בועלי נידות

           הכוונה רק לנשואים.

חלק ג – למה מניחים שכותיות בוגרות הן נידות

  1. שיושבות על כל דם

ר"מ – מה רע?
זה יכול לגרום לתקלה אם תראה דפ ירוק ולמחרת דם אדום, שסופרת וטובלת מהירוק.

  1. שסופרות 7 נקיים מהיום האחרון שבו ראו

רמי בר חמא – ולמה לא בעצם? הרי מקצת היום ככולו

רבא מנסה להוכיח שלא – איש זב שראה קרי ב7 הנקיים סותר רק את אותו היום, ואם אומרים מקצת היום ככולו – למה סותר? הרי המשך היום היה בסדר

דחיית הראיה – אולי באמת סותר את היום רק כשראה בסוף היום.

 

חלק ד (בדרך אגב) – האם פולקת שכבת זרע סותר 7 נקיים?

ברור לגמרא שהמקסימום שתסתור הוא את אותו יום (כמו איש בסעיף הקודם),
והספק תלוי האם פולטת נטמאת כרואה (ואז סותרת) או כנוגעת (ואז לא סותרת).

רבא מנסה להוכיח שלא – שהרי צריך 7 רצופים ("ואחר תטהר"), ולא יכולה לסתור יום באמצע,
אך דוחים – גם איש צריך 7 רצופים, ובכל זאת סותר יום אחד.

(לג: רבע עליון)

חלק ה – כותים זו טומאת ספר, לכן לא ייבים על ביאת מקדש ולא שורפים תרומה

שאלה – למה לא שורפים מצד זה שהכותי גם "עם הארץ" וחז"ל גזרו עליהם טומאה ושורפים?

תשובות:

  1. רב פפא – הכותי לא בהכרח עם הארץ (ניתן להיות "חבר" בועל נידות).
  2. רב שימי – ניתן להעמיד משנתנו שראינו שטבל ורק אז דרס מדרס, כך שאין עליו טומאת עם הארץ.

[1] כל הפסוקים בף זה מויקרא טו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WordPress Lightbox

שיעור של 13 דקות ביום

ואתה באמת מבין את הדף היומי.

קבל את השיעורים ב:

בוואטסאפ

קבוצת וואטסאפ שקטה שבה תקבל את השיעור מדי יום.
להרשמה פשוט לחץ כאן.

במייל

קבל מייל יומי עם השיעור המוקלט של אותו יום. תמיד תוכל להסיר את עצמך בליחצת כפתור.

פודקאסט

לחץ כאן לקבל את השיעור בפודקאסט (itunes, spotify ועוד), או פשוט חפש "דף יומי סיני" בתוכנת הפודקאסט שלך.