• שקף 2

    הדף היומי. פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת, וב15 דקות בלבד.

  • שקף 1

    הדף היומי. פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת, וב15 דקות בלבד.

  • שקף 3

    הדף היומי. פשוט וברור כפי שמעולם לא שמעת, וב15 דקות בלבד.

לפניכם שיעורי הדף היומי להאזנה וצפייה של הדף היומי (גמרא תלמוד בבלי), באורך של כעשר דקות, בליווי סרטון עם תרשים הסוגיא. מטרת שיעורי דף יומי קצרים אלו לאפשר סידור דף הגמרא בראש בצורה ברורה ובהירה, כחזרה או כהכנה ללימוד דף יומי או גמרא בכלל, או גם כתחליף ללימוד הדף היומי, לאנשים עסוקים במיוחד.

הדף היומי - ראש השנה ג

לשמיעת השיעור:

סרטון דף יומי

להורדת חוברת סיכומי הדף היומי על מסכת סוכה לחץ כאן.

לצפייה או הורדת התרשים לחץ כאן

להורדת תמלול מלא של השיעורים המוקלטים ליחצו כאן

 

(ג. 5- עד ד. 8-)

א. הקדמה -

3 שנים - כורש – הצהרת כורש והתחלת הבנייה, שהופסקה לאחר מכן.

14 שנים – אחשוראש.

ואחר כך דריוש בן אסתר.

כל הפסוקים שנראה מתייחסים לתקופתו (סוף ג: תנא – הוא כורש (שהיה כשר), הוא דריוש (שמו), הוא ארתחששתא (כינוי למלכי פרס (כמו פרעה למצרים)).

לוח זמנים בתרופת דריוש -

            שנה 2 – הבנייה מתחדשת על ידי זרובבל

            שנה 6 – הבנייה מסתיימת (אדר),

            שנה 7 – עזרא עולה (יוצא בניסן, מגיע באב, עם מכתב מהמלך לקבל סיוע מהגזברים).

שנה 20 – בכסליו נחמיה שומע מחנני על מצב החומות, ובניסן הוא מבקש מהמלך לעלות ולשפץ.

 

ב. רב חסדא - למלכי עכו"ם מונים מתשרי

1. ראיה א – תשרי – (ג. 5-)

בתחילת נחמיה שני פסוקים לגבי שנת ה20 -
פרק א - נחמיה שומע מחנני בכסליו על החומות,
ואחרי זה בפרק ב - מבקש בניסן ללכת לשפץ.
מכאן שכסליו לפני ניסן באותה שנה.

            הנחות יסוד:

  • שניהם בשנה ה20 לארתחשסתא, מגזירה שווה.
  • הפסוק של כסליו לפני ניסן, כי אומרת הברייתא שמה ששמע מחנני אחר כך אמר למלך.

2. קושיא – ניסן – (ג: שליש תחתון)

            בתחילת חגי שני דברים שקורים בשנה ה2 -
            בפרק א – בחודש השישי (אלול) זרובבל מחדש את בניית הבית.
            בפרק ב – בחודש השביעי (תשרי) חגי מתנבא בנבואה שמחזקת את הבונים.

            מכאן שאלול לפני תשרי באותה שנה, וראש השנה לא בתשרי.

            תשובת ביניים - ר' אבהו – היה מלך כשר.

3. ראיה נוספת לתשרי (רב יוסף) –

            עזרא ו – הבנייה הושלמה באדר בשנה השישית,

            עזרא ז – שנה וחצי אחרי (ברייתא) זה עזרא עולה, ומגיע לישראל באב בשנה השביעית,

            ואם ראש השנה היה בניסן, זה כבר השנה השמינית.

            תשובת ר' יצחק – המלך היה כשר והחמיץ.

                                (תוס' – חשבו שהוא מלך כשר, אך כבר בשנתנו השנייה הבינו שהוא לא).

(ג: 1-)

ג. האם כורש (דריוש) החמיץ?

הראיות שנביא הן כבר מהשנה השנייה, כי כבר אז הבינו שהוא אינו כשר במיוחד, ועברו למנות מתשרי (תוס').

רב כהנא - לכאורה לא החמיץ –

שהרי בשנה השנייה כשעזרא עולה שולח איגרת שיתן לשרי הפרסים בירושלים, שיספקו את צרכי המקדש (בהמות חיטים יין ושמן למקדש וכו').

מניין שכן החמיץ:

  1. ר' יצחק – מהפסוק הנ"ל, מפורש שעשה זאת כדי שיתפללו עליו.

ואמנם יהודי שנותן צדקה כדי שיקרה משהו – צדיק, אך בגוי – לא.

  1. עזרא ו – באיגרת שבה דריוש מורה איך לבנות, אומר לבנות עם עצים, כדי שיוכל להישרף.

והרי גם שלמה בנה עם עצים?

שלמה דאג שלא יישרף - בנה מלמעלה + שיקע בתוך הבניין + טח בסיד.

(ד. באמצע)

  1. רב יוסף (נחמיה ב) – בשנת ה20, כשנחמיה דיבר עם המלך וביקש רשות לעלות לשפץ את החומות, המלך ישב ,וְהַשֵּׁגַל יוֹשֶׁבֶת אֶצְלוֹ", ואמר רב שהכוונה היא כלבה.

קושיות על זה:

  1. דניאל אומר לבלשאצר – "וְאַנְתְּ וְרַבְרְבָנָךְ (שריך) שֵׁגְלָתָךְ וּלְחֵנָתָךְ (פילגשיך) חַמְרָא שָׁתַיִן בְּהוֹן (בכלי המקדש)" - האם כלבה שותה יין?
  2. תהילים שבח לעם ישראל – "בְּנוֹת מְלָכִים בְּיִקְּרוֹתֶיךָ, נִצְּבָה שֵׁגַל לִימִינְךָ (ומקושטת ב) בְּכֶתֶם אוֹפִיר" – מה השבח בכלבה מקושטת?!

תשובות –

  1. אכן הכלבה שותה יין.
  2. בשכר שהתורה חביבה על ישראל כפי שהכלבה חביבה על הגויים זוכים לכתם אויר.
  3. כשבסוף נתן קיצבא לשריו בעזרה למקדש (שבפסוקים לעיל נתן ללא קיצבה, אך באיגרת של עזרה אמר קיצבה (עזרא ז,כב) – "עַד כְּסַף כַּכְּרִין מְאָה").

a+ b - על שתי הקושיות - אכן שגל היא מלכה, אך אצל דריוש היתה כלבה.

דחייה – בתחילה לא ידע כמה צריך ובהמשך ידע.